SP4BP_RTTP Rodinná terapie pro handicapované

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Marie Plevová (přednášející), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Předmět RTTP je pro somatopedy a psychopedy
Cíle předmětu
Studium rodinné terapie nabízí: možnost seznámit se s formami rodin a jejich promnami ve vztahu k dítti s postižením -nahlédnutí do ešení nejastjších problém rzných vkových skupin dtí - nácvik uritých zruností a zpsobilostí, potebných v kontaktu s problémovým díttem, ale i s ostatními leny rodiny, protože všech se situace njak dotýká - témata, která mají pro studující osobní rozmr , pi studiu si mohou sestavit vlastní strom života-genealogie Cílem rodinné terapie je umožnit všem lenm rodiny, aby se dokázali zorientovat v dané situaci, nalezli vzájemné pochopení , pehodnotili své názory a spolen efektivn ešili nároné životní situace, krize a konflikty.
Osnova
  • Obsahem studia je 13 témat: 1.téma- Co je to rodinná terapie Informuje o významu rodinné terapie . Vyzdvihuje systemické myšlení jako metodu umožující najít nové ešení problému, s kterým se dít neumí vyrovnat 2. téma-Základní terapeutické postupy Seznamuje s vytváením možných hypotéz a základními pedpoklady terapeuta jako je neutralita-schopnost stavt se na stranu všech len rodiny ve stejné míe, schopnost poznat zásluhy každého lena rodiny. Dále vyzdvihuje aktivitu terapeuta a hledání kompromis pi ešení problém. 3.téma- S jakými klienty v rodinné terapii pracujeme Odhaluje problémy jednotlivých skupin - dti v rodinné terapii, práce mladými dvojicemi, práce s lidmi, kteí spolu žijí, práce s bezdtnými manželskými páry, práce s jednotlivci 4.téma Prbh terapie Provází nás jednotlivými kroky terapie od prvního rozhovoru, vyslovení zakázky, cirkulárního dotazování, intervenci, terapeutického poselství až k ukonení a hodnocení terapie 5.téma Narativní pístup a terapie Rznorodé terapeutické praxe, které se rozvíjí od konce 80 let.Sdílejí klíovou metaforu terapie jako vyprávní životního píbhu a jeho pevyprávní.(vytvoení pozitivního píbhu) 6.téma Externalizace Jedná se o zpsob rozhovoru, kterým terapeut komunikuje o svém pesvdení, že lovk a problém nejsou totéž.(oddlení problému od lovka) 7.téma Komunikace Nacházení nového úhlu pohledu na komunikaci v rodin, který by navodil možnost zmny.Seznamování s rznými formami komunikace-rodinnými rituály, rodinnými mýty 8. téma Genealogie I. Grafické zachycení pediva píbuzenských a jiných významných vztah.(strom života) Klientm se nabízí nové vzájemné porozumní skrze porozumní pvodním rodinám. 9.téma Genealogie II. Presentace prací student-genealogie na zápoet. Ukázky práce s genealogií v praxi. 10. téma Ostrov rodiny Metafora, která inspiruje rodinné terapeuty k tvoivé spolupráci s celými rodinami. Slouží zejména k mapování problému , k objevován toho, co rodin prospívá. 11. téma Terapie rodin s malými a staršími dtmi Pedkládá problémy podle jednotlivých vkových kategorií-úzkosti, strachy, záškoláctví, vývojové poruchy ueníDotýká se ešení problematiky násilí a šikanování u dtí. 12. téma Terapie s dospívajícími a jejich rodinami Pibližuje vk adolescent a vztahy v rodinách, kde se dti pomalu osamostatují. Hovoí též o následcích sexuálního zneužívání v dtství,mentální anorexii, 13. téma Gender a rodinná terapie Odlišné postavení muž a žen v rzných dobách, v rzných oblastech spoleenského života. Problematika spoluvytváení lidských vztah. Závr.
Literatura
  • Gjuriová, Š.,Kubika, J.:Rodinná terapie.Praha, Grada 2003
Informace učitele
Literatura: Gjuriová, Š.,Kubika, J.:Rodinná terapie.Praha, Grada 2003 Arist von Schlippe, Schweitzer,J.: Systemická terapie a poradenství. Brno, Cesta 1998 Pipeková,J.,Vítková,M.: Terapie ve speciáln pedagogické péi. Brno,Paido 2000 Rieger, Z. , Vyhnálková, H. :Ostrov rodiny. Hradec Králové, Konfrontace 2001. M White, D.Epston: Narrative Means to Therapeutic Ends, Norton, N.Y: 1990 Vávra, V.: Mluvíme beze slov.Praha, Panoráma 1990. Kolá, M.: Bolest šikanování, Portál 2001 Spolenost žen a muž z aspekt gender, Sborník studií, Praha 1999 Pednášky : Terapie u postižených dtí Langmeier,J.,Balcar,K.,Špitz,J.:Dtská psychoterapie.Praha, Portál 2000 Trapková,L.,Chvála, V.:Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál 2004 Leman,K.:Sourozenecké konstelace.Praha,Portál 2000 Campbell,R.:Hledám svou cestu.Praha,Návrat 1993 Campbell,R.:Potebuji tvou lásku.Praha,Návrat 1992
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007.