ZS1BP_NFF2 Fonetika a fonologie 2 - Nj

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_NFF2/01: St 9:20–11:00 učebna 64
ZS1BP_NFF2/02: St 12:50–14:30 učebna 64
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení zásad správné německé výslovnosti s důrazem na zvládnutí metodiky odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích a to jak v segmentální tak i suprasegmentální rovině. Důležité je i osvojení práce s textem z fonetického hlediska.
Osnova
  • 1. Metodika odstraňování fonetických chyb typických pro české rodilé mluvčí. 2. Nácvik výslovnosti ve spojení s gramatikou. 3. Analýza textu z hlediska fonetiky. 4. Nácvik fonetické transkripce. 5. Vyhledávání textů vhodných pro nácvik správné výslovnosti v němčině pro 1. stupeň ZŠ. 6. Nové materiály pro výuku německé výslovnosti.
Literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. Online. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003. 60 s. ISBN 80-210-3263-4. [citováno 2024-04-23] info
  • Duden :Aussprachewörterbuch : Wörterbuch der deutschen Standardaussprache. Online. Edited by Max Mangold. 4. neu bearb. und aktualis. Mannheim: Dudenverlag, 2000. 894 s. ISBN 3-411-04064-5. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
Seminární cvičení, povinná výuka, ústní zkouška. Požadavky ke zkoušce: Zvládnutí správné německé výslovnosti s důrazem na metodiku odtraňování typických výslovnostnich chyb českých rodilých mluvčích. Přednes vybraného německého textu a následný rozbor tohoto textu z fonetického hlediska.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
U zkoušky předloží studenti vlastní vypracovaný fonetický slovník.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zkouška z praktického jazyka a fonetiky
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.