AJ3BP_AL20 Americká literatura 20. století

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (přednášející)
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Rozvrh
St 12:30–14:10 učebna 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This survey course examines American literature from the beginning of the twentieth century to present, covering two important literary movements, modernism and postmodernism. The course is designed to introduce students to the ideas and pleasures literature offers us, and encourages students to think about the texts and discuss them in the class. Students are also asked to keep a journal of their thoughts and responses to themes and ideas expressed in the texts.
Osnova
  • 1. Modernist poetry (Ezra Pound, W. C. Williams, e. e. cummings, Wallece Stevens, T. S. Eliot) 2. Modernist fiction (Gertrude Stein, Ernest Hemingway) 3. Harlem Renaissance (Langston Hughes, Claude McCay, Zora Neale Hurston, blues lyrics) 4. Southern literature (William Faulkner, Flannery OConnor) 5. Drama (Edward Albee) 6. Jewish authors (I. B. Singer, Woody Allen, Art Spiegelman) 7. Postmodern literature I (Donald Barthelme, John Barth) 8. Postmodern literature II (Kathy Acker, Joyce Carol Oates) 9. Afro-American literature (Lucille Clifton, June Jordan, Alice Walker) 10. Ethnic literature (Sandra Cisneros, Amy Tan, Sherman Alexie, Dian Million, Ofelia Zepeda) 11. Contemporary poetry (Frank OHara, Allen Ginsberg, Sylvia Plath, Laurie Anderson)
Literatura
  • The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1990, xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. info
  • Columbia literary history of the United States. Edited by Emory Elliott. New York: Columbia University Press, 1988, xxviii, 12. ISBN 0-231-05812-8. info
Metody hodnocení
Course requirements: 1) 100% attendance (combined with reading journals) 2) Read the material assigned in the syllabus (it will be checked by in-class quizzes) 3) At least five contributions to mood-link forums 4) Occasional mood-link tasks 5) Credit test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1040
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.