CJ3BP_JRTx Lexikální a morfologický rozbor textu

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
St 8:50–10:30 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmět je syntézy znalostí ze současného českého jazyka získaných především při studiu morfologie, lexikologie a tvoření slov. Studenti vycházejí z konkrétních textů psaných i ze záznamů projevů mluvených, sledují v nich jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné a posuzují je z hlediska jazykové správnosti. Jejich úkolem je též ukázat proměny morfologické charakteristiky slova v závislosti jeho zapojení do věty a textu (např. v souvislosti s jeho syntaktickou funkcí). Pozornost je věnována též rozvíjení schopnosti opravovat jazykové chyby v textu a vysvětlení podstaty těchto chyb.
Osnova
  • 1. Slovo a jeho význam. Změny významu slova v textu. Významové vztahy synonymie a antonymie v textu. 2. Významové souvislosti lexikálních jednotek v textu. Vztahy hyperonymicko-hyponymické a jejich funkce pro textovou soudržnost. 3. Význam slova a slovní druhy. Funkce slovních druhů ve větě. 4. Slovnědruhové transpozice a jejich možné gramatické důsledky. Souvislosti slovnědruhových transpozic a syntaktické funkce slovních druhů. 5. Poznávání původu slova provedením slovotvorné analýzy. Nejčastější potíže při určování základového slova pro slovo nově utvořené. Význam formantů. Produktivita formantů a její změny v průběhu vývoje jazyka. 6. Slovo a jeho stavba. Souvislosti rozboru stavby slova, tvoření slov a morfologických vlastností. Nejčastější problémy při rozboru stavby slova. 7. Slovotvorné a lexikální prostředky v projevech mluvených a psaných, jejich srovnání. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených. 8. Nejčastější morfologické chyby, jejich korektura. Morfologické jevy v projevech psaných a mluvených. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999, 74 s. ISBN 80-210-2183-7. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky semináře zahrnuté v osnově předmětu, které bude ověřeno testem v zápočtovém týdnu. Praktické úkoly k procvičování jsou zadávány v průběhu semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.