PdF:SP1S_KOZR Kom. zrak. post. - Informace o předmětu
SP1S_KOZR Komunikace zrakově postižených
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Speciální pedagogika)
- Cíle předmětu
- Stručná anotace předmětu: Studenti získávají informace o problematice komunikace zrakově postižených, vývoji slepeckého písma. Naučí se číst a psát Braillské písmo, jeho zápis na Pichtově psacím stroji, Pražské tabulce a získají teoretické znalosti o jeho výuce.
- Osnova
- 1. Specifika komunikace zrakově postižených. Symptomatické poruchy řeči u zrakově postižených. 2. Vývoj slepeckého písma. 3. Braillovo písmo - česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých. 4. Zápis Braillova písma na Pichtově psacím stroji - aktivní znalost. 5. Zápis Braillova písma na Pražské tabulce - aktivní znalost. 6. Čtení Braillova písma zrakem a hmatem.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou praktického semináře, studenti se učí aktivní znalosti zápisu Braillova písma na Pichtově psacím stroji a Pražské tabulce a čtení bodového písma zrakem, jednoduchých slov i hmatem. Zápočet získán po prokázání aktivní znalosti psaní Braillova písma na Pichtově psacím stroji, jeho čtení zrakem a částečně i hmatem. Účast ve výuce je nutná.
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: JESENSKÝ, J. Hmatové vnímání informací pomocí tyflografiky. Praha. SPN, 1988 JESENSKÝ, J.; ČÁLEK, O. a kol. Metodika výcviku čtení a psaní nevidomých. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR. 1992 KEBLOVÁ, A. Čich a chuť zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1999. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha, ČUNS, 1994 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.lorm.cz www.sons.cz www.icevi.org
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SP1S_KOZR