SP3BP_ZSP1 Základy spec. pedagogiky 1 Psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 16:10–16:55 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti z psychopedie – edukace jedinců s mentálním postižením. Budou proírána témata: Předmět oboru. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Demence, pseudooligofrenie. Downův syndrom. Systém speciálních zařízení pro péči o postižené s MR dle jednotlivých resortů, srovnání se zahraničím. Prevence, integrace, poradenství.
Osnova
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentální retardace. 3. Demence. 4. Pseudooligofrenie. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentální retardace. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 10. Poradenský systém. 11. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 12. Předškolní vzdělávání. 13. Základní škola praktická. 14. Základní škola speciální. 15. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 16. Další vzdělávání. 17. Ústavy sociální péče.
Literatura
  • BAZALOVÁ, B. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
Metody hodnocení
Povinný, seminář, zk.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, podzim 2008.