SPKRC_LIR2 Logopedická intervence u dětí v raném věku II

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/24. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Diagnostika narušeného vývoje řeči, cíle a metody terapie u dětí s narušeným vývojem řeči, cíle terapie v jednotlivých stadiích vývoje řeči, efektivní strategie terapeutických přístupů, úloha rodičů při rané intervenci, raná intervence u dětí s orofaciálními rozštěpy, raná intervence u dětí se symptomatickými poruchami řeči, raná intervence u jedinců s vývojovou dysartrií, zásady rozvoje hybnosti u dětí s centrálními poruchami, principy logopedické intervence u dětí s vývojovou dysartrií, propojení fyzioterapeutického a logopedického působení, současné fyzioterapeutické metodiky rozvoje hybnosti a rozvoj hybnosti orofaciální oblasti, terapie poruch příjmu stravy a polykání, stimulace spontánních motorických řečových schopností,stimulace faciálních motorických zón, stimulace aktivní hybnosti mluvidel a artikulace, kombinované postižení, charakteristika jednotlivých skupin postižení, alternativní a augmentativní komunikace, využití systémů AAK u dětí s narušeným vývoj řeči.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Etiologie a patogeneze narušeného vývoje řeči. 2. Diagnostické postupy, využívané u dětí v raném věku. 3. Cíle a metody terapie u dětí s narušeným vývojem řeči. Cíle terapie v jednotlivých stadiích vývoje řeči.. 4. Zabezpečení rané intervence u dětí s vrozenými vývojovými vadami – s orofaciálními rozštěpy. 5. Raná intervence u dětí s centrálními poruchami hybnosti.Využívané terapeutické postupy u dětí s DMO. 6. Narušení vývoje řeči u dětí s mentální retardací. Stimulace řečového vývoje u mentálně retardovaných dětí v raném věku. 7. Charakteristika vývoje řeči u těžce sluchově postižených dětí v raném věku. Způsoby práce s těžce sluchově postiženými raného věku. 8. Specifika logopedické intervence u těžce zrakově postižených dětí. Zabezpečení logopedické intervence v rámci komplexní péče. 9. Role logopeda v komplexní rehabilitaci u dětí s kombinovaným postižením. 10. Možnosti využití AAK u dětí s narušeným vývojem řeči v raném věku, prognóza úpravy narušeného komunikačního procesu.
Literatura
  • BURIAN, F. Chirurgie rozštěpů rtu a patra. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1954.
Metody hodnocení
Teoretická i praktická výuka, zpracování seminární práce, zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace I. - možnost výběru mezi 1a a 1b.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009.