SZ2MP_Ps21 Aplikace psychologie při zvyšování efektivity práce učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/1. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zabývá využitím psychologických poznatků z jednotlivých oborů psychologie v pedagogické praxi učitele. Zvláště se zaměřuje na poznatky z teorie učení, kognitivní psychologie, psychologie vyučování a výchovy, sociální psychologie, věkovými zvláštnostmi dětí s využitím individuálního přístupu k jednotlivým žákům. Aplikuje psychologické poznatky za účelem zvyšování efektivity práce učitele.
Osnova
  • 1. Kognitivní činitelé a učení. Utváření pojmů a kognitivní vývoj. Piagetova teorie kognitivního vývoje. Inteligence. Tvořivost. Teorie učení. Kognitivní styly. Strategie učení. Strukturování učiva, pojmové mapování. Řízení procesu učení. Motivační, emoční a volní činitelé v procesu učení. Efektivní učení ve škole. 2. Osobnost. Koncepce osobnosti. Formování osobnosti. Vývoj osobnosti. Jáství. 3. Sociální interakce. Sociální chování, zrání a dovednosti. Dyadické interakce učitel x žák. Sociální percepce a atribuce. Školní třída jako malá sociální skupina. Sociometrie, šikana, asertivita. Klima školní třídy. 4. Osobnost žáka. Hodnoty a morální vývoj. Emoční problémy žáků. Emoční a volní vývoj. Stres ve škole. Zvládání školní zátěže. 5. Řízení a zvládání školní třídy. Problémové chování. Účinné trestání, odměna. Zákon přirozených následků. Skupinové chování. Poruchy chování. Psychologická hlediska při výchově problémových dětí. Učitel a problémový žák. 6. Osobnost učitele. Vlastnosti učitele. Úspěšnost učitele. Učitelovo pojetí výuky. Učitelský stres. Techniky zvládání stresu. Klíčové dovednosti učitele. 7. Využití psychologických metod v práci učitele. Pozorování, rozhovor, dotazník, projektivní techniky, kazuistika, rozbor výsledků činnosti, rozbor slovních projevů, sebepozorování, introspekce, psychologická diagnostika žáka. 8. Výchova v rodině. Styly rodičovské péče, připoutání, socializace dítěte v rodině, sociální učení v raném vývoji, rodina a škola.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Informace učitele
DOPLŃKOVÁ LITERATURA: FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-063-4. MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-463-X. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. Mezinárodní akademie vzdělávání/UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha : Portál, 2005, 142 s.ISBN 80-7178-556-3. STUCHLÍKOVÁ, I. (ed). Zvládání emočních problémů školáků. Praha : Portál, 2005, 170 s. ISBN 80-7178-534-2. AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2005, 119 s. ISBN 80-7178-907-0. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál 2001, 198 s. ISBN 80-7178-503-2. MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, RIEFFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha : Portál, ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Praha : Portál, LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha : Portál, ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. URBAN, D. Emocionální inteligence. Praha : Management press, 1998. ISBN 80-85943-79-4. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Praha : VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2002. MAREŠ, J. Učební styly žáků a studentů. Praha : Portál, 2000. OKRUHY KE ZKOUŠCE 1) Teorie učení (asocianismus, behaviorální psychologie, gestalt psychologie, kognitivní psychologie) 2) Metody: Pozorování, sebepozorování, introspekce, rozhovor, dotazník, projektivní techniky, kazuistika, rozbor výsledků činnosti, rozbor slovních projevů 3) Využití psychologických metod v práci učitele 4) Kognitivní činitelé a učení. Jak se učíme 5) Utváření pojmů a kognitivní vývoj 6) Učební styl a kognitivní styl 7) Strategie učení. Strukturování učiva, pojmové mapování 8) Inteligence 9) Tvořivost, představy a fantazie v procesu učení 10) Motivační, emoční a volní činitelé v procesu učení 11) Efektivní učení ve škole 12) Psychologická diagnostika žáka 13) Osobnost. Koncepce osobnosti. Formování osobnosti. 14) Vývoj osobnosti. Jáství. 15) Osobnost žáka. Hodnoty a morální vývoj. 16) Emoční problémy žáků. Emoční a volní vývoj. 17) Věkové zvláštnosti dětí 18) Stres ve škole. Zvládání školní zátěže. 19) Učitel, současné poznatky o profesi 20) Osobnost učitele. Vlastnosti učitele. Úspěšnost učitele. Učitelovo pojetí výuky. 21) Učitelský stres. Techniky zvládání stresu 22) Klíčové dovednosti učitele 23) Dyadické interakce učitel, žák. 24) Sociální percepce a atribuce. 25) Školní třída jako malá sociální skupina. 26) Sociometrie, šikana, asertivita. 27) Klima školní třídy. 28) Řízení a zvládání školní třídy. 29) Problémové chování. 30) Odměna a trest. Účinné trestání, odměna. Metoda přirozených následků. 31) Skupinové chování. 32) Poruchy chování. Učitel a problémový žák 33) Psychologická hlediska při výchově problémových dětí 34) Výchova v rodině. Styly rodičovské péče, připoutání, socializace dítěte v rodině 35) Sociální učení v raném vývoji, rodina a škola
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.