SZ2MP_Ps21 Aplikace psychologie při zvyšování efektivity práce učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/1. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Jana Veselá, PhD. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zabývá využitím psychologických poznatků z jednotlivých oborů psychologie v pedagogické praxi učitele. Zvláště se zaměřuje na poznatky z teorie učení, kognitivní psychologie, psychologie vyučování a výchovy, sociální psychologie, věkovými zvláštnostmi dětí s využitím individuálního přístupu k jednotlivým žákům. Aplikuje psychologické poznatky za účelem zvyšování efektivity práce učitele.
Osnova
  • 1. Kognitivní činitelé a učení. Utváření pojmů a kognitivní vývoj. Piagetova teorie kognitivního vývoje. Inteligence. Tvořivost. Teorie učení. Kognitivní styly. Strategie učení. Strukturování učiva, pojmové mapování. Řízení procesu učení. Motivační, emoční a volní činitelé v procesu učení. Efektivní učení ve škole. 2. Osobnost. Koncepce osobnosti. Formování osobnosti. Vývoj osobnosti. Jáství. 3. Sociální interakce. Sociální chování, zrání a dovednosti. Dyadické interakce učitel x žák. Sociální percepce a atribuce. Školní třída jako malá sociální skupina. Sociometrie, šikana, asertivita. Klima školní třídy. 4. Osobnost žáka. Hodnoty a morální vývoj. Emoční problémy žáků. Emoční a volní vývoj. Stres ve škole. Zvládání školní zátěže. 5. Řízení a zvládání školní třídy. Problémové chování. Účinné trestání, odměna. Zákon přirozených následků. Skupinové chování. Poruchy chování. Psychologická hlediska při výchově problémových dětí. Učitel a problémový žák. 6. Osobnost učitele. Vlastnosti učitele. Úspěšnost učitele. Učitelovo pojetí výuky. Učitelský stres. Techniky zvládání stresu. Klíčové dovednosti učitele. 7. Využití psychologických metod v práci učitele. Pozorování, rozhovor, dotazník, projektivní techniky, kazuistika, rozbor výsledků činnosti, rozbor slovních projevů, sebepozorování, introspekce, psychologická diagnostika žáka. 8. Výchova v rodině. Styly rodičovské péče, připoutání, socializace dítěte v rodině, sociální učení v raném vývoji, rodina a škola.
Literatura
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006, s. 99-111, 12 s. ISBN 80-210-4125-0. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Výchova dětí se závadami a poruchami chování. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 18 s. ISBN 8072040685. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy sociální psychologie. Brno: Cerm, 1998, 181 stran. ISBN 8072040642. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Metody hodnocení
písemná zkouška
Informace učitele
OKRUHY KE ZKOUŠCE 1) Využití psychologických metod v práci učitele 2) Kognitivní činitelé a učení. Jak se učíme 3) Utváření pojmů a kognitivní vývoj 4) Učební styl a kognitivní styl 5) Strategie učení. Strukturování učiva, pojmové mapování 6) Inteligence a proces učení 7) Tvořivost, představy a fantazie v procesu učení 8) Motivační, emoční a volní činitelé v procesu učení 9) Efektivní učení ve škole 10) Osobnost. Koncepce osobnosti. Formování osobnosti. 11) Vývoj osobnosti. Jáství. 12) Osobnost žáka. Hodnoty a morální vývoj. 13) Emoční problémy žáků. Emoční a volní vývoj. 14) Věkové zvláštnosti dětí 15) Stres ve škole. Zvládání školní zátěže. 16) Osobnost učitele. Vlastnosti učitele. Úspěšnost učitele. Učitelovo pojetí výuky, klíčové dovednosti učitele 17) Učitelský stres. Techniky zvládání stresu 18) Klima školní třídy, Sociometrie, šikana, asertivita. 19) Řízení a zvládání školní třídy. 20) Odměna a trest. Účinné trestání, odměna. Metoda přirozených následků. 21) Poruchy chování. Učitel a problémový žák 22) Psychologická hlediska při výchově problémových dětí 23) Výchova v rodině. Styly rodičovské péče, připoutání, socializace dítěte v rodině DOPLŃKOVÁ LITERATURA: FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-063-4. MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-463-X. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. Mezinárodní akademie vzdělávání/UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha : Portál, 2005, 142 s.ISBN 80-7178-556-3. STUCHLÍKOVÁ, I. (ed). Zvládání emočních problémů školáků. Praha : Portál, 2005, 170 s. ISBN 80-7178-534-2. AUGER, M. T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2005, 119 s. ISBN 80-7178-907-0. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál 2001, 198 s. ISBN 80-7178-503-2. MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál, HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, RIEFFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha : Portál, ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Praha : Portál, LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha : Portál, ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. URBAN, D. Emocionální inteligence. Praha : Management press, 1998. ISBN 80-85943-79-4. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Praha : VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2002. MAREŠ, J. Učební styly žáků a studentů. Praha : Portál, 2000.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SZ2MP_Ps21