SZ7BP_sPDV Seminář k psychologii duševního vývoje

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Magerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lubomír Reiter (cvičící)
doc. PhDr. Ivan Šmahel, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_sPDV/01: St 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/02: St 13:25–14:10 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/03: Út 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/04: St 14:20–15:05 učebna 34, J. Magerová
SZ7BP_sPDV/05: St 11:35–12:20 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/06: Po 11:35–12:20 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/07: St 16:10–16:55 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/08: Út 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/09: Po 9:45–10:30 učebna 34, O. Čačka
SZ7BP_sPDV/10: Po 8:50–9:35 šatna, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/11: Út 8:50–9:35 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/12: Út 9:45–10:30 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/13: Út 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/14: Čt 10:40–11:25 učebna 34, I. Ocetková
SZ7BP_sPDV/15: Út 10:40–11:25 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/16: Út 11:35–12:20 šatna, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/17: St 9:45–10:30 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/18: St 10:40–11:25 učebna 34, I. Šmahel
SZ7BP_sPDV/19: St 18:00–18:45 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/20: Út 17:05–17:50 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/21: Út 15:15–16:00 učebna 34, L. Reiter
SZ7BP_sPDV/22: Čt 15:15–16:00 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/23: Čt 16:10–16:55 šatna, J. Dan
SZ7BP_sPDV/24: Čt 14:20–15:05 šatna, J. Dan
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 27 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Zatímco přednášky sledují postupně celkovou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, tak seminář by se měl orientovat na sledování změn dílčích duševních funkcí vždy od raného dětství přes dospívání až po dospělost. Vznikne tak kognitivní mapa zahrnující nejen vertikální, ale i horizontální aspekty dynamiky dušecních změn dětí a dospívajících.
Osnova
  • 1. Metody vývojové psychologie a varianty jejich aplikace. 2. Vývoj poznávacích procesů: Změny čivosti, vnímání a pozornosti. Narůstání kvalit dílčích aspektů i celkového charakteru přijímání podnětů reality. Kognitivní styly. 3. Vývojové změny paměti. Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení. 4. Fáze a základní koncepce rozvoje myšlení (Vygotský, Piaget aj.). Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů. Mentální lateralita. Mentální retardace. 5. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky.Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby. 6. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality. Vývoj a teorie hrové aktivity. 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání. 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývojové změny faktorů a aspektů socializace, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky). 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.). 10. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti (východiska, vývojové styly ego-identity, kvality sebeocenění). 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace). 12. Proces integrace vzdělanosti (kognitivní disonance, intuice, rozhodování a tvořivost). 13. Vývojové změny forem uplatnění imaginace v rámci dynamiky psychického ekvilibria (činitelé kultivace a autokultivace emotivity; pojem, funkce a aspekty životní moudrosti subjektu). 14. Změny hodnot, hodnotového vědomí a vývoj kvalit charakteru. 15. Frustrace a maladaptace. Rozdíly podmíněnosti a charakter neurotických příznaků v jednotlivých fázích vývoje.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 105 s. ISBN 80-7315-016-6. info
  • KURIC, Jozef. Ontogenetická psychologie. Brno: Cerm, 2001, 179 s. ISBN 80-214-1844-3. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3. vyd. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 s. ISBN 80-85799-03-0. info
Metody hodnocení
zápočet - podmíněný docházkou, aktivitou a seminární prací
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.