PdF:ZS1MP_SDM2 Seminář k didaktice matemat.II - Informace o předmětu
ZS1MP_SDM2 Seminář k didaktice matematiky II
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (cvičící)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (cvičící)
RNDr. Mgr. Drahomíra Holubová (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící) - Garance
- RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_SDM2/01: St 8:50–10:30 učebna 32
ZS1MP_SDM2/02: St 13:25–15:05 učebna 37
ZS1MP_SDM2/03: St 16:10–17:50 učebna 32 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel a desetinných čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a s desetinnými čísly a jejich vlastností. Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
- Osnova
- Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel a desetinných čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a s desetinnými čísly a jejich vlastností. Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. [1. část] a. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Náměty k rozvíjení kombinačního myšlení. první. Brno: PdF MU, 1998, 19 s. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
- Metody hodnocení
- K zápočtu je třeba úspěšně napsat kontrolní práci a splnit další úkoly zadané v průběhu semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/ZS1MP_SDM2