HV7MP_STU Seminář k teorii umění a hudební semiotice

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Rozvrh
St 7:55–8:40 učebna 43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Komplexní analýzy vybraných hudebních děl se zaměřením na sémantickou analýzu. Sémantické pojetí výkladu hudebního díla, vytváření významů v umění a hudbě. Specifika programní hudby. Znakovost uměleckého díla. Axiologická hlediska. Kýč, masová kultura, artificiální a non-artificiální hudba.
Osnova
  • Seminář navazuje na předmět Teorie umění a hudební sémiotika, cílem je prohloubení získaných poznatků a jejich aplikace v umělecké a pedagogické praxi. Analýza vybraných programních děl artificiální hudby. M. P. Musorgskij, R. Schumann, P. I. Čajkovskij, C. Debussy ad. Metodika komplexní a sémantické analýzy. DOPORUČENÁ LITERATURA: Fukač, J. - Jiránek, J. - Poledňák, I. - Volek, J. Základy hudební sémiotiky. I.,II., III. díl, Brno: MU, 1992. Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda, 1995. Kohoutek, C. Hudební kompozice : Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha : Editio Supraphon, 1989. Marek, Z.-Faltus, L. K sémantické analýze hudebního díla. Brno: UJEP, 1982. McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
Literatura
  • SEDLÁČEK, Marek. Východiska poslechových činností ve výuce hudební výchovy na základních a středních školách (k sémantické analýze Obětem Hirošimy Krzysztofa Pendereckého). In Musica viva in schola XIX. 1. vyd. Brno: MU, 2005, s. 68-81, 13 s. ISBN 80-210-3796-2. info
  • SEDLÁČEK, Marek. K problematice sémantické analýzy v kontextu komplexní analýzy. In Olomoucké jarní muzikologické konference. 1. vyd. Olomouc: PdF UPOL, 2000, s. 49-52. Sborník referátů ze 3. a 4. ročníku. ISBN 80-244-0181-9. info
Metody hodnocení
Zápočet na základě předneseného referátu k analyzované skladbě.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.