PdF:OP3BP_PsVS Vývojová psychologie - Informace o předmětu
OP3BP_PsVS Vývojová psychologie - seminář
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská - Rozvrh
- Čt 18:00–18:45 učebna 24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65 - Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Výchovná i vzdělávací činnost pedagoga se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů duševního vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik duševního dění v jednotlivých vývojových etapách. Předmětem ontogenetické psychologie je tedy nejen popis kvalit racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale i analýza dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postižení obvyklých adaptačních potíží, poruch a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení.
- Osnova
- 1. Obecné zákony dynamiky vývojových změn 2. Periodizace vývoje 3. Vývojové změny psychiky v raném dětství 4. Charakteristika duševních projevů předškolního období 5. Kvality rozumově-poznávacích procesů v dětství a prepubertě 6. Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství 7. Vnějších vlivy a jejich dopad v období dětství a prepuberty 8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky v dětství a prepubertě 9. Dopad obvyklých výchovných stylů 10. Principy optimalizace výchovného působení v dětství 11. Úroveň racionálně-kognitivních procesů v průběhu dospívání 12. Proces rozvoje imaginativně-emotivních funkcí dospívajících 13. Faktory subjekt-objektové interakce v dospívání 14. Duševní poruchy a nemoci dospívajících
- Literatura
- KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3. vyd. Tišnov: SURSUM, 1997, 108 s. ISBN 80-85799-03-0. info
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem.K udělení zápočtu je třeba vypracovat písemnou práci(test).
- Informace učitele
- http://www.volny.cz/cacka
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/OP3BP_PsVS