SP4RC_SP1a Specializace 1a logopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/40. 20 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
absolování předmětu základy logopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní úkoly logopedie, logopedická prevence primární, sekundární, komunikace, komunikaní proces, historie pée o jedince s poruchami komunikaních schopností, významné osobnosti, systém logopedické pée u nás i v zahranií, resort školství, zdravotnictví, sociální pée, speciáln pedagogická diagnostika logopedická, pomcky a pístroje využívané v diagnostice, anatomie a fyziologie mluvních orgán, sluchového ústrojí, hlavové nervy inervující mluvní orgány, sluchové ústrojí, fonetika, systém eských hlásek, ontogeneze dtské ei, jazykové roviny v ontogenezi ei, poruchy vývoje ei, opoždný vývoj ei, logopedická pée u OV, etiologie, symptomatologie, diagnostika vývojové dysfázie, afázie, neuróz ei, balbuties, tumultus sermonis, dyslálie, dysartrie, rhinolálie, palatolálie, poruchy hlasu, logopedická pée u tchto postižení, symptomatické vady ei u tlesn, mentáln, zrakov postižených, e u dtí s LMD, SVPU, levák, problematika výuky eov postižených žák na l. stupni ZŠ, SPC, poradenství, integrace jedinc s poruchami komunikaních schopností.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Logopedie vdní a studijní obor, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému vd, mezioborová spolupráce. 2. Pehled historie pée o osoby s narušenou komunikaní schopností u nás i v zahranií. Osobnosti oboru logopedie. 3. Logoped základní úkoly logopeda, píprava logoped v R i v zahranií. Profil vysokoškolsky vzdlaného logopedického asistenta. Profesní a zájmové organizace v oboru logopedie 4. Pedmt logopedie, narušená komunikaní schopnost. Definování pojmu, rzná dlení a klasifikace. 5. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a eový projev. 6. Ontogeneze dtské ei. Podmínky správného vývoje ei. Psychologické a spoleenské faktory vývoje ei. 7. Jazykové roviny v ontogenezi ei (charakteristika lexikáln-sémantické, morfologicko-syntaktické, foneticko-fonologické, pragmatické roviny) 8. Poznatky z fonetiky, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek. Ortofonie, ortoepie. 9. Systém poskytované logopedické intervence v R (charakteristika jednotlivých rezort). 10. Speciáln pedagogická centra pro žáky s vadami ei funkce, hlavní úkoly SPC, personální obsazení. 11. Raná intervence. 12. Logopedická prevence primární, sekundární, terciární. 13. Ovlivování pirozeného vývoje ei, výchova ke správné výslovnosti. Pípravní cviení dechová a fonaní cviení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj hrubé a jemné motoriky, motoriky mluvních orgán, rozvoj grafomotoriky. Prpravná cviení ke správné výslovnosti všech hlásek. 14. Fonetika, pedmt výzkumu fonetiky, fonetická metodika základní prvky mluvené ei, rozdlení hlásek.. 15. Speciáln pedagogická diagnostika logopedická. Model kompletního logopedického vyšetení. 16. Pístroje a pomcky, využívané v logopedické praxi, pomcky v logopedické diagnostice i terapii.
Literatura
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
  • KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikaních schopností. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido 1998, s. 36-44. ISBN 80-85931-51-6.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu: ústní zkouška. Požadavek ke zkoušce: zpracování seminární práce, splnění testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace I. - možnost výběru mezi 1a a 1b.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.