TE2MP_DID2 Didaktika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Rozvrh
Út 8:50–9:35 učebna 29
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Osnova
  • 1. Aktuální problémy teorie a praxe vyučování technickým a informačně technologickým předmětům (příprava a tvorba školního vzdělávacího programu, nové dokumenty MŠMT, pedagogická literatura, časopisy). 2. Od Komenského po současnost. Praktická výuka předmětů technického charakteru na základních školách u nás i v zahraničí. (pohled do historie, současná situace u nás i v zahraničí, perspektivy z hlediska potřeb společnosti). 3. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (oblast design a konstruování) (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků). 4. Konkrétní didaktika v oblasti práce s elektrotechnickými a elektronickými stavebnicemi (schémata zapojení, elektrotechnické značky, zdroje, spotřebiče, praktické elektroinstalace). 5. Konkrétní didaktika – technické, elektrotechnické a elektronické měření na základní škole (druhy měřidel a způsoby jejich využití na základní škole, měření základních elektrických veličin, mezipředmětové vztahy, výchova k přesnosti). 6. Konkrétní didaktika - provoz a údržba domácnosti (domácí účetnictví, drobná domácí údržba, elektrické spotřebiče v domácnosti). 7. Ekologická a environmentální výchova jako součást technické a informační výchovy (metodika pronikání ekologických problémů do různých odvětví techniky, využití možností Internetu pro zvýšení množství informací, působení učitele a jeho význam v uvedené oblasti). 8. Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti učitele,mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti,vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst). 9. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole (specifika přípravy, rozvoj kreativity a samostatnosti, využití problémových metod a brainstormingu). 10. Hodnocení a klasifikace v technických předmětech, pedagogická diagnostika (problémy slovního hodnocení žáků, didaktické testy,specifika hodnocení výsledků praktických činností, diagnostika žáka).
Metody hodnocení
Tři cvičné výstupy před seminární skupinou s tématikou základní školy.
Informace učitele
1. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. 3. FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. 4. FRIEDMANN, Z. Technické předměty na základní škole. Brno: MU, 1997. 5. MACH, P, VLÁSEK, E. Drobná domovní údržba. Plzeň: ZU 1998 6. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 7. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 9. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 10. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.