Bi1BK_ZNT1 Živá a neživá příroda - terén 1 ČR

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
Předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný. Bližší informace, sylabus a nabídky programu jsou inovovány každoročně na e-learningu předmětu v IS MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je sjednocení a rozvoj úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě pro pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele s žáky v základním vzdělávání. V praktických cvičeních se orientuje především na nejzákladnější pojmy, umožňující pochopit obecné vlastnosti živých soustav. Až na hranici s biochemií se zabývá významem základních komponent těl živých organismů, procesy spojenými se zajišťováním základních funkcí, s individuálním vývojem, regulací a reprodukcí - včetně nejzákladnějších pojmů z genetiky. Součástí je návštěva Mendelova muzea a volitelné terénní cvičení. Poznatky pomáhají i k pochopení souvislostí v praktické oblasti: výživa - příjem potravy, pohyb a zdravý vývoj jedince zdravotnictví – fyziologický průběh procesů – vznik a prevence alergií a nemocí zemědělství – výroba zdravých potravin, výživa a zdraví člověka genetika – mechanismy, které přenášejí a uchovávají dědičnost a proměnlivost, nejen pro klasifikaci druhů (i člověka), ale hlavně pro význam genetiky při výchově dětí. Je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který v teoretické rovině navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a obsahově na povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů připravované specializace.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – poznatky z obecné biologie, fyziologie a genetiky na 1. st. ZŠ. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Učím se vlastní zkušeností :pozorování a pokusy k pochopení stavby a funkce živých organismů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. 4. Práce s mikroskopy na katedře biologie PedF MU. 5. Kde žil a kdo byl J. G. Mendel? 6. Naučná stezka a výukový program. 7. Co lze zajímavého pozorovat a najít v přírodě.
Literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
  • PARKER, Steve. O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladé letá, 1996, 122 s. ISBN 80-06-00728-4. info
Metody hodnocení
Diskuse v terénu, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
Navazující předměty
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Student si musí vybrat a splnit min. 50% aktivit, nabízených v programu předmětu.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.