PdF:PdDR_PDT Pedeutologie - Informace o předmětu
PdDR_PDT Pedeutologie
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Pedeutologie jako teorie učitelské profese si získává stále větší teoretické a metodologické zázemí v ČR, ale i v některých dalších evropských zemích. Jako povinně volitelný předmět si jej zapisují studenti, jejichž disertační práce se týká vzdělávání učitelů a učitelské profese. Hlavním cílem předmětu je, aby studenti pochopili širší pedeutologický kontext tématu své disertační práce (s využitím již získaných zkušeností z jejího zpracovávání) a rozšířili si tak znalosti z této rozvíjející se vědní oblasti.
- Osnova
- Pedeutologie jako teorie učitelské profese. Učitelská profese v českém vzdělávacím kontextu. Učitelské vzdělávání: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR. Boloňský proces a koncepce přípravy budoucích učitelů. Další vzdělávání učitelů. Osobnostní dimenze v učitelském vzdělávání. Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu. Trendy výzkumu učitelského vzdělávání v zahraničí a u nás. Profesní kompetence a znalosti učitele. Pedagogické znalosti (vědomosti a dovednosti). Od implicitních teorií výuky k pedagogickým znalostem. Explicitní a implicitní pedagogické znalosti. Proces stávání se učitelem, zkušenostní učení, sebereflexe. Učitelovo pojetí výuky, pedagogické myšlení učitele. Profesní růst učitele.
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Předložit minimálně čtyři konspekty z prostudované zahraniční literatury (zaměřené k učitelské profesi a vzdělávání učitelů). Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce).
- Informace učitele
- JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2004. MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ŠVEC, V. (ed.) Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno: Paido, 2005. ŠVEC, V. (ed.) Profesní růst učitele. Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2002. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: Teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. WALTEROVÁ, E. (ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. a 2. díl. Sborník z konference. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/PdDR_PDT