SV4BP_DGM1 Diagnostické metody ve speciální pedagogice 1+

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dagmar Přinosilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 17:05–18:45 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zaměření: Všeobecná orientace v oblasti současně využívaných metod v diagnostice speciální pedagogiky. Studenti se seznámí v rámci semináře nejen s konkrétními speciálními diagnostickými metodami, ale získají i orientaci v metodách, se kterými pracuje psycholog. Je totiž pro jejich praxi nutné, aby tyto metody znali, i když je v praxi sami používat nebudou. Jako odborníci v terénní praxi budou často s psychology participovat na diagnostickém procesu a z těchto důvodů by měli mít základní poznatky. V rámci semináře bude uplatňován biodromální přístup, tj. důraz bude sice kladen na metody využívané v dětství a dospívání, ale studenti budou seznámeni dle možností i s metodami aplikovanými v dospělosti při diagnostice získaných postižení. Praktická aplikace: Konkrétní baterie metod využívaných při diagnostice jednotlivých oblastí osobnosti jedince s postižením.
Osnova
  • Praktické seznámení s diagnostickými metodami inteligence, speciálních schopností jednotlivých složek osobnosti.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dospělých. (Multimediální učebnice psychodiagnostiky). Brno, MU: Masarykova univerzita, 2005, 150 s. prvni vydani. info
  • SVOBODA, Mojmír, O. KONDÁŠ a A. STANČÁK. Psychodiagnostika dospelých. Martin: Osveta, 1992. ISBN 80-217-0357-1. info
  • STANČÁK, Andrej. Klinická psychodiagnostika. 1. vyd. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1982, 404 s. info
Metody hodnocení
Zápočet za aktivní účast ve výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016.