AJB_DPV3 Dramatické postupy ve výuce AJ 3

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 5. a 6. 12. 2009, 9:00 - 16:00. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Předpoklady
Intermediate knowledge of English (B2 according to the European Framework of Reference)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/45
Jiné omezení: souhlas
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seminar of a foreign lecturer Gigliola Pagano focusing on NLP (neurolinguisting programming) and its use in the classroom
Osnova
  • Pacing and leading in communication, matching and mismatching -- powerful communication tools, the visual, the auditory and the kinesthetic voice -- characteristics and effects, presentation skills, expressive reading, effective use of the voice and body to convey meanings, VAK storytelling NLP stands for Neuro-Linguistic Programming, a name that encompasses the three most influential components involved in producing human experience: neurology, language and programming. The neurological system regulates how our bodies function, language determines how we interface and communicate with other people and our programming determines the kinds of models of the world we create. Neuro-Linguistic Programming describes the fundamental dynamics between mind (neuro) and language (linguistic) and how their interplay effects our body and behavior (programming). NLP is a pragmatic school of thought - an 'epistemology' - that addresses the many levels involved in being human. NLP is a multi-dimensional process that involves the development of behavioral competence and flexibility, but also involves strategic thinking and an understanding of the mental and cognitive processes behind behavior. NLP provides tools and skills for the development of states of individual excellence, but it also establishes a system of empowering beliefs and presuppositions about what human beings are, what communication is and what the process of change is all about. At another level, NLP is about self-discovery, exploring identity and mission. It also provides a framework for understanding and relating to the 'spiritual' part of human experience that reaches beyond us as individuals to our family, community and global systems. NLP is not only about competence and excellence, it is about wisdom and vision. http://www.nlpu.com/whatnlp.htm
Literatura
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • MALEY, Alan a Alan DUFF. Drama techniques : a resource book of communication activities for language teachers. Edited by Penny Ur. 3rd ed. Cambridge: University Press, 2005, x, 246. ISBN 9780521601191. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • NEELANDS, Jonothan a Tony GOODE. Structuring drama work : a handbook of available forms in theatre and drama. Edited by David Booth. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2000, 116 s. ISBN 0521787297. info
  • PHILLIPS, Sarah. Drama with children. Oxford: Oxford University Press, 1999, 151 s. ISBN 0194372200. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992, 40 s. ISBN 80-7068-047-4. info
Výukové metody
Pacing and leading in communication, matching and mismatching -- powerful communication tools, the visual, the auditory and the kinesthetic voice -- characteristics and effects, presentation skills, expressive reading, effective use of the voice and body to convey meanings, VAK storytelling
Metody hodnocení
attendance final report
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/AJB_DPV3