Pd1BP_DVT2 Dramatická výchova směrem k divadelnímu tvaru 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Mohapl Doležal (cvičící)
MgA Jiří Pokorný (pomocník), PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (zástupce)
Garance
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na DV směrem k divadelnímu tvaru I a pokračuje procesem inscenování. V procesu inscenování dramatického tvaru budou vyzkoušeny postupy dramaturgické, režijní i herecké práce, stejně jako činnosti spojené s obrazovou a zvukovou složkou inscenace. Dojde k ověření inscenace před diváky jako specifické formy komunikace. Po absolvování předmětu bude student schopen pojmenovat různé formy divadelního tvaru, ovládá odbornou divadelní terminologii, dokáže připravit inscenaci po stránce dramaturgické i režijní, je schopen komunikovat s divákem, revidovat představení a dále na něm pracovat, ocenit práci kolektivu.
Osnova
  • 1. Tvorba scénáře bodový scénář a stavba situací. 2. Dialogizace. 3. Rozehrávání situací. 4. Přeorganizovávání textu na základě improvizací. 5. Ověřování textu praxí proces zkoušení. 6. Tvorba inscenace. 7. Tvorba inscenace závěrečné zkoušení. 8. Představení jako forma komunikace s divákem.
Literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2000, 122 s. ISBN 80-85883-54-6. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Dráma, divadlo, divák. Translated by Daniela Lehutová. 1. vyd. Bratislava: Tatran, 1985, 335 s. info
Výukové metody
seminář, kolokvium, metody inscenování, metody dramatické výchovy, metody komunikace s divákem
Metody hodnocení
skupinový divadelní projekt a jeho realizace, písemná reflexe na odehrané představení
Informace učitele
CÍSAŘ, J. Základy dramaturgie. Praha : DAMU, 1999. ISBN 80-85883-49-X. CÍSAŘ, J.; ŠTĚPÁNEK, F. Základy činoherní režie. Praha : Artama, 2000. ISBN 80-7068-150-O ČERNÝ, F. Otázky divadelní režie. Praha : Melantrich, 1988. HOŘÍNEK, Z. Drama, divadlo, divák. Brno : JAMU, 1991. ISBN 80-85429-02-0. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4. MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatična. Praha : DAMU, 2000. ISBN 80-85883-54-6. PALARČÍKOVÁ,A. Tygr v oku. Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-5-9. RICHTER, L. Literatura, divadlo a my. Praha : ÚKVČ, 1985. RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : DDD, 2003. ISBN 80-9002975-1-X. ZICH, O. Estetika dramatického umění. Praha : Panorama, 1987.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Realizace divadla pro základní školy.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.