SA4BP_EPIS Epistemologická východiska vyučování (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Út 13:25–14:10 učebna 39
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy a vychovatelů propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Po absolvování tohoto kurzu studenti budou schopni: - navázat kontakt s dětmi - pozorovat a analyzovat dětskou hru a učební procesy - zaznamenat a analyzovat rozhovor s dítětem na vybrané téma - s využitím nabídnuté teorie vysvětlit vybrané dětské kognitivní mechanismy - diagnostikovat dětské prekoncepce - vysvětlit význam konstruktivistických přístupů a autentického učení v primárním vzdělávání.
Osnova
  • 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru 4. Geneze pojetí času. 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. 8. Kritické myšlení. 9. Konstrukce učebních úloh, kladení otázek.
Literatura
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Translated by František Jiránek. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
  • BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Jak naučit žáky myslet. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 65 s. ISBN 8072900064. info
  • Pedagogická psychologie. Edited by František Jiránek. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1997, 164 s. ISBN 807194081X. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0. info
  • HOLT, John Caldwell. Jak se děti učí. Translated by Stanislav Kostiha - Jiří Tůma. Vydání první. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 stran. ISBN 809016627X. info
  • JIRÁNEK, František, Zdeněk HOLUBÁŘ a Božena LOMOVÁ. Otázky psychologie učení : chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 138 s. URL info
Výukové metody
Diskuse, analýza dětských prekoncepcí
Metody hodnocení
Seminář Ukončení: zápočet na základě seminární práce na téma “Dětský svět” a aktivní účasti
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012.