SP4BP_REH2 Specializace pro somatopedy: Rehabilitace zdravotně postižených 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Michaela Sosíková (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Rehabilitace zdravotně postižených 2 je seznámení studentů s pojmy ergoterapie - ergodiagnostika, ergoterapie kondiční skupinová, ergoterapie individuální cílená (specifická), výběr činností podle poškození, výcvik obratnosti, rozsah pohybu svalové síly, vytrvalosti při činnosti horních končetin, výcvik sebeobsluhy, výcvik denních činností. Po úspěšném absolvování se student orientuje v základních pojmech ergoterapie a ergonomie. Zná pomůcky určené pro zdravotně postižené - pro správný sed, vertikalizační pomůcky, pomůcky pro výcvik sebeobsluhy a denních činností.
Osnova
  • Okruhy: Základy ergonomie - pojem ergonomie, hodnocení pracovního místa, čtení, psaní, práce s počítačem, klávesnice, myš, pracovní deska, židle, opěra dolních končetin, opěra horních končetin, prostor pro dolní končetiny, prostor pro horní končetiny, opěra zápěstí, zorný úhel, zorná vzdálenost, výška obrazovky počítače, hodnocení profesiogramu, pracovní poradenství, pomůcky pro zdravotně postižené pro správný sed, vertikalizační pomůcky, pomůcky pro výcvik sebeobsluhy a denních činností.
Literatura
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5. info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktické cvičení v rehabilitačním zařízení.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
http://ped.muni.cz/wsedu
Odborná literatura: HABŠUDOVÁ, M. Špeciálne pomocky - kompenzačné, rehabilitačné, ortopedické. PÚCHOV, 1998. ISBN 80-968099-4-6. KUBÍČ, KUBÍČOVÁ, Z. Pomůcky pro tělesně postižené. Praha: Septima, 2001. HINTNAUS, L., HINTNAUSOVÁ, M. Účast rodičů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením - proč a jak pomáhat úspěšnosti léčby. Praha: IPPP, 1900. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. Důležitá informace (vloženo dne 26.1.2010) Výuka v tomto semestru proběhne na Lékařské fakultě- Komenského nám.. č. 2, (možno i pro posluchače- vozíčkáře apod.). Prosím studenty aby se dne 22/2 2010 při zahájení semestru shromáždili i ve vestibulu fakulty v přízemí, napoprvé pujdeme do posluchárny společně. S pozdravem michaela.sosikova@fnusa.cz prim.MUDr.M.Sosiková zástupce přednosty pro LPP Klinika funkční diagnostiky a rehabilitace tel: 5 4318 3001
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.