SP_PSRC Psychoregulační cvičení (i pro více vad, psychopedy)

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Artašes Israeljan, CSc. (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 16:10–17:50 učebna 53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nabídnout studentům: • Teoretické základy psychoregulace; • Prakticky a sebezkušenostní nácvik speciálních technik autohypnozy a autogenního tréninku zaměřené na profylaxi únavy, obnovení psychické výkonnosti, zvýšení koncentrace a pracovní schopnosti; • Zkušenosti s aplikací metody v různých oblastech praxe. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat na sebe psychoregulační metodu s využitím autohypnózy pro optimalizaci mentální výkonnosti.
Osnova
  • Osnova • Psychohygiena, organizační a etické zásady výcviku; • Procedura psychoregulace, základní cvičení, hetérotrénink – autotrénink odlišnosti; • Autogenní trénink; • Psychofyziologické mechanizmy psychoregulace;. • Hypnóza. • Autohypnóza prostřednictvím použití předem naprogramovaného rituálu. • Neuvědomované nebo subsensorické vnímání • Racionální, logický, imaginativní a metaforický způsob ovlivňování • Zkušenosti s aplikací psychoregulace v praxí: o Auto-Oftalmotrénink metoda odstranění zrakové únavy; o Aplikace psychoregulace v procesu studia o Aplikace psychoregulace v procesu socializace klientů s mentálním handicapem. Výsledky prováděného výzkumu. Změny psychofyziologických parametrů (aktivační úroveň, mozková aktivita) pod vlivem psychoregulace; Zkušenosti práce s personálem v domovech důchodců (syndrom vyhoření).
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Model "vnímání-představy-myšlení" jako základ terapií ve speciálně pedagogické péči. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 11-17. ISBN 80-7315-010-7. info
  • Therapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 165 s. ISBN 8073150107. info
Výukové metody
Výukové metody Kurs lze zařadit do kategorie edukativně-experienciálních programů, založených na sebereflexí a výměně zpětných vazeb. Vždy ze dvou hodin jedna bude věnovaná teoretickým poznatkům a druhá praktickým
Metody hodnocení
Započet, 2 kredity. Udělení zápočtu předpokládá minimálně 70% prezence a reflexivní sebezkoušení metodiky na základě zadávaných postupů a písemný test (skládá se z 15 otázek).
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další doporučená literatura: JACOBSON,E.: Progressive relaxation. Chicago, Univ. of Chicago Press, 1938. ISRAELJAN, A. Optimalizace funkčního stavu mentálně postižených klientů psychoregulačním cvičením. Speciální pedagogika Praha, PdF UK, roč.11, 2001, č.1, s. 16-26 ISRAELJAN, A. Aktuální problémy socializace mentálně postižených klientů. Speciální pedagogika Praha, PdF UK, roč.11, 2001, č.3, s. 129-136 MACHAČ, M.- MACHAČOVÁ, H.- HOSKOVEC, J.: Emoce a výkonnost. Praha. SPN, 1985. SCHULTZ, J.H.: Autogenní trénink. Praha, SZN 1969. SVOBODA, M. Metody sugestivní, hypnotické a imaginativní psychoterapie. 5. vyd. Brno: Masarykova universita, Brno, 2003.83s. druhé vydaní. Podrobné informace vždy upřesní vyučující. Kontak na vyučujícího (omluvenky, dotazy na výuku aj.) E-mail : israeljan@post.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.