Bi1BP_ZNT4 Příroda a pěstitelství - terén

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi1BP_ZNT4/01: každé sudé úterý 7:55–8:40 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Bi1BP_ZNT4/02: každé liché úterý 7:00–7:45 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Bi1BP_ZNT4/03: každé sudé úterý 10:40–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Bi1BP_ZNT4/04: každé liché úterý 9:45–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Bi1BP_ZNT4/05: každou sudou středu 7:55–8:40 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Bi1BP_ZNT4/06: každou lichou středu 7:55–8:40 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Předpoklady
Podpůrný předmět pro ZS1BP_IVZ IV a ZS1BP_PBGP Praktikum z biologie a pěstitelství, povinný pro enviro-specializaci, pro ostatní studenty volitelný
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je, aby si studenti v praktických cvičeních ověřili platnost integrovaných teoretických poznatků z IVZ I-IV pro potřeby učitele v základním vzdělávání. Obsahem předmětu je druhá fáze dynamického modelu zkušenostního učení studentů Učitelství pro 1. st v programu „Biologie pro život a zdraví“ a praktická příprava seminárních prací k povinným předmětům. Za účelem těsného propojení teorie s praxí (dle RVP ZV pro potřeby ŠVP na základních školách v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce i průřezových témat – se zvláštním zaměřením na téma Člověk a zdraví) se klade důraz na integraci poznatků, nácvik dovedností a vytváření postojů praktickou činností studentů na základních biotopech, důležitých pro výuku v terénu. Předmět navazuje na znalosti z předmětu Přírodní školní zahrady, pěstitelství a chovatelství a dále se orientuje na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů specializace.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – biotopy ČR. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Vlastní projekt na vytvoření biotopové školní zahrady 4. Kontaktní výuka s žáky v terénu střediska „Kejbaly“
Literatura
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • PARKER, Steve. O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladé letá, 1996, 122 s. ISBN 80-06-00728-4. info
Výukové metody
praktické činnosti v terénu biotopové školní zahrady
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno plněním zadaných úkolů v průběhu semestru a úspěšným zakončením povinného předmětu ZS1BP_PBGP.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.