PdF:CJPKC_CjC3 Současný český jazyk 3 - Informace o předmětu
CJPKC_CjC3 Současný český jazyk 3 - syntax
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- individuální konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Předpoklady
- Předpokladem je absolvování předmětu Současný český jazyk 2 - tvarosloví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program PdF, C-CV, směr Český jazyk pro učitele 1. stupně ZŠ vzdělané na slovenských školách)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností ze skladby současného českého jazyka. Skladba - modalita výpovědi - postojová, jistotní a voluntativní, druhy záporu, slovosled, větné vztahy a jejich vyjádření, větné členy, druhy souvětí, skladební pravopis. Valence slovesa, gramatická struktura věty.
Po absolvování předmětu student:
- zvládá syntaktickou terminologii syntaxe analytické a syntaxe valenční, věty jednoduché a souvětí;
- zvládá komplexní rozbor věty jednoduché a souvětí;
- dokáže vysvětlit i obtížnější skladební jevy.
Zřetel je uplatňován k potřebě výuky skladby na 1. stupni základní školy. - Osnova
- 1. Modalita výpovědi.
- 2. Věty kladné a záporné, druhy záporu.
- 3. Konstrukční zvláštnosti a odchylky od pravidelné mluvnické stavby věty.
- 4. Věty jednočlenné a větné ekvivalenty.
- 5. Slovosled věty jednoduché.
- 6. Větné vztahy a jejich vyjádření.
- 7. Větné členy.
- 8. Věta a souvětí. Věta hlavní a vedlejší.
- 9. Souvětí podřadné. Klasifikace vedlejších vět.
- 10. Souvětí souřadné.
- 11. Stavba složitého souvětí.
- 12. Grafické znázornění stavby věty jednoduché a různých druhů souvětí.
- 13. Interpunkce věty jednoduché a souvětí.
- 14. Pojem valence, valenční pozice, gramatická větná struktura.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Základy skladby češtiny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 108 s. ISBN 80-210-3113-1. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor;
- Diskuse
- Individuální konzultace
- Samostudium;
- Individuální testování. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Zkouška má část: a) praktickou (rozbor souvětí a věty jednoduché); b) teoretickou.
Student dostane: a) jednu větu jednoduchou a jedno souvětí k rozboru; 2 otázky. Pro dosažení alespoň hodnocení E musí odpovědět správně minimálně z 75 %. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=532
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Předpokladem pro složení zkoušky z předmětu CJ1PKC_CjC3 je úspěšné složení zkoušky z předmětu CJPKC_CjC1.
Předmět je vyučován každý semestr.
Poznámka k četnosti výuky: individuální konzultace.
Složil-li student z předmětu zkoušku, předmět si opakovaně v dalších semestrech nezapisuje.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/CJPKC_CjC3