PdF:MSBK_RMP2 Rozvoj matemat. představ 2 - Informace o předmětu
MSBK_RMP2 Rozvoj matematických představ 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/12/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející) - Garance
- RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
- Osnova
- Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
- KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, seminář.
- Metody hodnocení
- Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín MSBK_RMP1 a MSBK_RMP2.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/MSBK_RMP2