OP3BP_DODP Obecná didaktika - přednáška

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Rozvrh
Po 13:25–14:10 učebna 24, Po 15:15–16:00 učebna 38
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předěmtu bude student schopen: - Vymezit pojym vztahující se k výchově a vzdělávání. - Popsat teorii cílů. - Vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy. - Objasnit didaktické principy. - Definovat aktivní činnost žáků ve výuce.
Osnova
  • 1. Interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce 2. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků, formování celé jejich osobnosti. 3. Diferenciace a individualizace práce se žáky 4. Inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky 5. Alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení výchovně-vzdělávacího procesu. 6. Základní didaktické situace, vzájemné souvislosti a zvlání elementárních didaktických dovedností. 7. Tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami učitelovy sebereflexe.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 90 s. ISBN 8021013656. info
  • FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce 1.Výchova, vzdělávání, vyučování, pedagogika, didaktika, školní didaktika, vzdělávání - charakteristika, formy vzdělávání, vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání, stupně (ISO). Vyučování (výuka) - charakteristika. Učení, druhy učení.Vyučování a učení. 2.Cíle vyučování, obsah vyučování, kurikulum, standardy, vzdělávací program, učební plán a učební osnovy. Národní kurikulum. Standard základního vzdělávání. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ. 3.Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení., dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 4.Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, charakteristika, stupně, typy. 5.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 6.Pedagogická interakce. Verbální a neverbální komunikace .Otázka – její funkce vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 7.Metody výuky - charakteristika, rozdělení, celkový přehled. Metody slovní. Metody názorné a pracovní. Aktivizující metody výuky. 8.Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Ústní zkoušky - cíl, principy, průběh, atmosféra, efekt. Písemné zkoušky - cíl, principy, průběh, typy. Didaktické testy. 9.Organizace vyučování. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 10.Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 11.Příprava učitele na vyučování. 12.Klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.