OP3BP_DODP Obecná didaktika - přednáška

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:10–17:50 učebna 56
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: - vymezit pojmy vztahující se ke vzdělávání, - popsat teorii cílů, - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy, - objasnit didaktické principy, - definovat aktivní činnost žáků ve výuce.
Osnova
  • 1. Interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce 2. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků, formování jejich osobnosti. 3. Diferenciace a individualizace práce se žáky. 4. Inovace, experimentování ve výuce a další zkvalitňování výuky. 5. Alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení edukace. 6. Základní didaktické situace, vzájemné souvislosti a zvládání elementárních didaktických dovedností. 7. Tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami sebereflexe edukátora. 8. Základní pojmy obecné didaktiky. 9. Přehled teorií a koncepcí vzdělávání. 10. Edukátor z pohledu obecné didaktiky. 11. Edukant v edukačním prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
    doporučená literatura
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • OURODA,S. Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000.
  • OURODA,K. - VELETA,R.- DORKOVÁ,Z. Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání. Praha: NÚOV, 2008.
  • KOŤA,J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika, XLIV, 1994, č.4,
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
    neurčeno
  • GUO Qijia. A History of Chinese Educational Thought. Beijing: Foreign languages press, 2009.
  • PROKOPENKO,J. – KUBR,M. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou (testem). Otázky ke zkoušce 1.Výchova, vzdělávání, vyučování, pedagogika, didaktika, školní didaktika, vzdělávání - charakteristika, formy vzdělávání, vzdělání - charakteristika, druhy vzdělání, stupně (ISCED). Vyučování (výuka) - charakteristika. Učení, druhy učení.Vyučování a učení. 2.Cíle vyučování, obsah vyučování, kurikulum, standardy, vzdělávací program, učební plán a učební osnovy. Národní kurikulum. Standard základního vzdělávání. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha). Rámcový vzdělávací program pro SŠ. 3.Vědomosti, druhy, proces osvojování vědomostí a jeho řízení., dovednosti, druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 4.Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, charakteristika, stupně, typy. 5.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 6.Pedagogická interakce. Verbální a neverbální komunikace .Otázka – její funkce vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 7.Metody výuky - charakteristika, rozdělení, celkový přehled. Metody slovní. Metody názorné a pracovní. Aktivizující metody výuky. 8.Hodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Ústní zkoušky - cíl, principy, průběh, atmosféra, efekt. Písemné zkoušky - cíl, principy, průběh, typy. Didaktické testy. 9.Organizace vyučování. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, typy). 10.Učební pomůcky - celkový přehled, funkce, zásady používání. 11.Příprava učitele na vyučování. 12.Klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014.