SA4BP_PPX1 Pedagogická praxe průběžná 1 (aktivity ve volném čase)

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si zvolí tvořivou aktivitu zejména v oblasti volného času, vyzkouší si své možnosti a schopnosti, v průběhu praxe může vystřídat více zařízení nebo aktivit. Jedná se zejména o oblast volného času, součástí je písemná práce, kde bude uvedena charakteristika činnosti, úkoly, zaměření, sebereflexe a analýza, dotváření pedagogického portfolia.
Osnova
  • Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů. Volnočasová průběžná praxe - představit studentů, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostí - rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času, volnočasové pedagogiky a výchovy mimo vyučování - představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy a volný čas
Literatura
  • KRÁLOVÁ, Jarmila a Eva RÁŽOVÁ. Sociální služby a příspěvek na péči. 2. vyd. Olomouc: ANAG, 2008, 374 s. ISBN 9788072634620. info
  • VANČURA, Jan. Potřeby osob s mentálním postižením a sociální služby v Brně. Expertíza pro cílovou skupinu Lidé s mentálním postižením. Brno: CKP MMB, ASVSP, 2007. URL URL info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 9788073673109. info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory a riziko sociální exkluze. In Sociální vyloučení a sociální politika. 1. vyd. Brno, Praha: Masarykova universita, VÚPSV, 2006, s. 112-116, 8 s. ISBN 80-87007-29-8. info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • WILDMANNOVÁ, Mirka. Sociální služby. In Faktory efektivnosti fungování veřejného sektoru a obecné poznatky o vlivu řízení veřejného sektoru na rozvoj regionů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 138-154. ISBN 80-210-3623-0. info
  • KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2005, 79 s. ISBN 8072546627. info
  • KRAKOVSKÁ, Jana. Pojetí sociální práce ve státních a nestátních zařízeních sociální služby. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2002, 38 l. info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory v městě Brně a jejich rozvoj. Brno: Magistrát města Brna, 2001. Studie. info
  • BÍZOVÁ, Helena. Poradenské a sociální služby pro osamělé matky s dětmi. Edited by Lenka Hloušková. 2000, 69 s. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Sociální služby a jejich hodnocení. Sociální politika. Česká republika: MPSV Praha, 2000, roč. 26, č. 10, s. 12. ISSN 0049-0961. info
  • KONDROVÁ, Jiřina. Sociální služby v brněnském regionu. Edited by Mirka Wildmannová. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 42 s. info
  • BJALKOVSKI, Christo a Ondřej FRÜHBAUER. Sociální služby v zemích Evropské unie. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2000, 37, 3. info
  • WILDMANNOVÁ, Mirka. Sociální služby. In REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika veřejného sektoru. 1. vydání. Brno: MU, 1999, s. 138-143. ISBN 80-210-2045-8. info
  • BAUMRUKOVÁ, Pavla. Obce, města, regiony a sociální služby. Edited by Ladislav Průša. Vyd. 1. Praha: Sociopress, 1997, 250 s., p. ISBN 80-902260-1-9. info
  • VESELÁ, Jitka a Lucie SLEZÁKOVÁ. Terénní sociální služby ve vybraných okresech. Praha: Výzkumný úsav práce a sociálních věcí, 1997, 44, iii. info
  • DENSKÁ, Gertruda. Sociologické aspekty práce manželské poradny v Praze sociální služby v manželství a rodině. 1971, [1], 115. info
Výukové metody
praxe v odborných zařízeních
Metody hodnocení
Písemná analýza průběžné praxe (5 a více stran) Písemný záznam z průběžné praxe musí obsahovat analýzu a reflexi zařízení, instituce, aktivit a činností, které se studenti v průběhu praxe věnovali, komentář, zhodnocení a popis zjištěných skutečností. Součástí bude potvrzení o absolvování praxe a vlastní sebereflexe z pedagogických činností. Konečnou podobu písemných materiálů dotvoří studenti podle svého zvážení.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Praxe ve výchovně-vzdělávacím zařízení pro volný čas.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.