SP_DOWS Downův syndrom

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 10:40–12:20 učebna 52
Předpoklady
Zájem o problematiku Downova syndromu, orientace v problematice.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na problematiku Downova syndromu. Náplní je charakteristika postižení, etiologie, vyšetření, formy, diagnostika, edukace, možnosti podpory v dětství i dospělosti, logopedická péče, neziskový sektor zabývající se jedinci s Downovým syndromem, známé osobnosti s Downovým syndromem, literatura k tématu. Výstupy z učení:
Na konci tohoto semináře bude student schopen:
vysvětlit Downův syndrom;
použít informace o této problematice pro rodiče;
vyjmenovat neziskové organizace zabývající se problematikou Downova syndromu;
navrhnout způsob vzdělávání;
vyjmenovat filmy a publikace s problematikou Downova syndromu
Osnova
  • Downův syndrom. Charakteristika postižení. Etiologie. Vyšetření. Formy. Diagnostika. Edukace. Možnosti podpory v dětství i dospělosti. Logopedická péče. Neziskový sektor. Známé osobnosti s Downovým syndromem. Literatura k tématu.
Literatura
  • SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. Z anglického originálu Down Syndrome, vydaného Oxford University Press, New York, 1997, přeložila Dagmar Tomková. ISBN 80-7178-973-9.
  • ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9.
  • BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7.
  • STRUSKOVÁ, O.: Děti z planety D. S. Praha: G plus G, 2000. ISBN 80-86103-31-5.
Výukové metody
Teoretická příprava založená na semináři, aktivní účast je nezbytná, četba.
Metody hodnocení
Písemný test, minimum je 70%, aktivní účast v semináři, četba doporučené literatury.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.