SV4BP_ZSP2 Základy speciální pedagogiky 2 somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 9:45–11:25 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Zapisují studenti s profilací specializace spec. ped.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základy speciální pedagogiky 2. Somatopedie: Cílem předmětu somatopedie je teoretické seznámení s etiologií, klasifikací a charakteristikou jednotlivých pohybových vad, chronických onemocnení a možnostmi jejich nápravy. Studenti budou seznámeni se systémem speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením, s prevencí, integrací a speciálně pedagogickým poradenstvím. Výstupy z učení: Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen použít a aplikovat získané informace a vědomosti v oblasti edukace dětí a žáků s tělesným postižením.
Osnova
  • 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (jedlička, Bartoš, Chlup, Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední). 4. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (IPPP, SPC, PPP, SVP). 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách. 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). 9. Epileptický syndrom. 10. Specifika práce s chronicky nemocnými. 11. Klasifikace pohybových vad. 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie). 14. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO, vliv na psychický vývoj. 15. Infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba. 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy). 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba. 21. Specifika práce s tělesně postiženými. 22. LMD , charakteristika, vliv na psychický vývoj. 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 24. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy. 25. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory).
Literatura
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2006, s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava, doplněna sledováním dokumentárních filmů, interaktivní diskusí na probírané témata (popř. doplněna přednáškou odborníka z - praxe a návštěvou vybraného vzdělávacího zařízení).
Metody hodnocení
Během semestru je povinnost návštěvovat semináře (75 % výuky). Vypracování seminární práce v rozsahu tří stran (A4). Předmět bude zakončen ústní zkouškou nebo písemným testem (rozsah - 60 otázek, k úspěšnému obsolvovavání předmětu je nutné mít v testu 65 % správných odpovědí).
Informace učitele
http://ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (akualizovaný seznam literatury, okruhy, způsob zakončení atd.) budou vždy upřesněny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Povinně zapisují studenti se specializací SP.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.