SZ7MP_MET3 Metodologie 3

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Metodologie 1, Metodologie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen vypracovat výzkumný projekt v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na kvantitativní šetření, bude mít přehled v základní domácí a zahraniční odborné metodologické literatuře a bude schopen pracovat s nejčastěji užívanými softwarovými aplikacemi pro analýzu kvantitativních dat.
Osnova
  • Výzkumný projekt
  • Výzkum ve speciální pedagogice
  • Kvantitativní a kvalitativní výzkum
  • Fáze výzkumného šetření
  • Cíl výzkumu a výzkumná otázka
  • Operacionalizace hypotéz
  • Popisná a inferenční statistika
  • Testování hypotéz
  • Využití výpočetní techniky při testování hypotéz
Literatura
    povinná literatura
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 80-85931-15-X. info
    doporučená literatura
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
Výukové metody
seminář, individuální konzultace, extenzivní četba metodologické literatury v českém a anglickém jazyce, návrh projektu výzkumného šetření
Metody hodnocení
písemně zpracovaný výzkumný projekt, test - analýza kvantitativních dat s využitím softwarové aplikace (student prokáže schopnost pracovat s daty v rámci popisné a inferenční statistiky)
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Tento předmět je primárně určen studentům speciální pedagogiky s aspirací profilovat se ve vědecko-výzkumné oblasti. Od studentů se očekává výrazná motivace k rozvoji metodologických znalostí a dovedností, extenzivní samostatná četba v českém i cizím jazyce, zvládnutí základů obecné statistiky a její aplikace v rámci softwaru pro správu a analýzu kvantitativních dat, např. EpiData, Microsfot Excel, Statistica, atd.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti speciální pedagogiky a speciální andragogiky, kteří se budou ucházet o doktorské studium SP a absolvovali Metodologii 1 a Metodologii 2.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.