PdF:ZS1BK_ZPM Pedagogická metodologie - Informace o předmětu
ZS1BK_ZPM Základy pedagogické metodologie
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje studentům informace o tom, co je předmětem metodologie pedagogiky, jak se vytváří a testují teorie, co je to výzkum, jaké jsou jeho druhy, jak se výzkum plánuje a realizuje, jaké jsou fáze výzkumu, jak se vymezuje výzkumný problém, hypotézy, jak se provádí výběr vzorku, volba metod, sběr dat, jak se data zpracovávají a interpretují. Vytvářejí si předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci svých kvalifikačních prací. Na konci tohoto kurzu se budou studenti orientovat v metodologické terminologii, budou schopni interpretovat výsledky výzkumů a samostatně navrhovat a organizovat pedagogické výzkumy.
- Osnova
- PŘEDMĚT METODOLOGIE PEDAGOGIKY. Pedagogický výzkum, jeho specifika a možnosti využití výzkumu v práci učitele. Výzkumný problém; stanovení, typické nedostatky, typy výzkumných problémů. Příprava výzkumu. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza. Rešerše, databáze, deskriptory. Bibliografické citace. Fáze výzkumu. Výzkum základní, aplikovaný, teoretický, praktický, akční, deskriptivní. KVALITATIVNÍ VÝZKUM (tvorba teorie). Postup kvalitativního výzkumu. Výběr případů, vstup do terénu, validita a reliabilita, metody, software. Pozorování (vzorky událostí, terénní zápisky, participační pozorování, analýza materiálu, zpráva z výzkumu). Etnografické interview. Výzkum životního příběhu. Školní etnografie. KVANTITATIVNÍ VÝZKUM (ověřování teorie). Proměnné. Operacionalizace. Hypotézy. Výzkumný soubor. Výběrový soubor, rozsah výběrového souboru. Náhodný výběr, stratifikovaný výběr, mechanický výběr, záměrný výběr. Předvýzkum. Zpracování údajů. Zásady interpretace. Výzkumné metody a techniky v pedagogice. Kritéria kvality. Pozorování. Explorativní metody. Dotazník, anketa, autobiografie, beseda, interview. Dotazník (zásady konstrukce dotazníku, položky, konstrukce položek, typy otázek/položek, administrace, návratnost, vyhodnocování). Interview (druhy, prostředí, průběh, vyhodnocování). Ratingové metody. Škálování. Testy. Experiment. Model experimentu, druhy experimentu.Historicko-srovnávací metoda.
- Literatura
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- Maňák, j., Švec, Š, Švec, V (Eds) Slovník pedagogické metodologie. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
- Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2006, 583 stran. ISBN 8073671239. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů.
- Metody hodnocení
- Kolokvium - student si u kolokvia vylosuje tři otázky, k úspěšnému ukončení předmětu je nutné správně zodpovědět dvě otázky ze tří odevzdání domácího úkolu, test (min. úspěšnost 70%.), kolokvium - odborná rozprava nad vypracovanými výzkumnými projekty studentů“
- Informace učitele
- Studijní texty viz elektronické studijní materiály předmětu v is.muni.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 8 hodin konzultací.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/ZS1BK_ZPM