PdF:Bi1BK_ZNTE Živá a neživá příroda v EU - Informace o předmětu
Bi1BK_ZNTE Živá a neživá příroda v EU
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/0/8. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je sjednocení a rozšíření úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě mimo území České republiky - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele se žáky v základním vzdělávání. Orientace předmětu je na srovnávání přírody v ČR, v Evropě i ve světě. Cílem je aplikace praktických znalostí použitelných v terénu v zemích EU. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: určovat základní organismy na biotopech v zahraničí se zaměřením na subtropy, vnímat globální pohled na přírodu a vztahy v ní, včetně negativního působení člověka, využívat dlouholetou spolupráci s univerzitou v Ljubljani - Slovinsko. Společně s pracovníky katedry didaktiky biologie BtF realizovat terénní cvičení, jehož cílem je propojit a hlavně upevnit poznatky nejen z geologie, mineralogie, botaniky, zoologie a ekologie v terénních podmínkách Alp, u moře a v jeskyních, ale současně navázat kontakty s pedagogy v zahraničí a poznat způsob výuky v dalších zemích Evropy. Předmět uzavírá soubor volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Je jedním z předmětů specializace.
- Osnova
- EU: Krajina dříve a dnes, proměny krajiny a její utváření za pomoci historicko-geografických metod (historické mapy, utváření katastrů, zbytky středověkého osídlení, kulturní památky v regionu)–genius loci. Vliv přírodních podmínek na život a práci lidí v navštíveném regionu (SWOT analýza přírodních podmínek a jejich vlivu na navštívenou oblast). Odkaz současné generaci, tematické mapování, inspirace přírodními materiály.
- Literatura
- SCHETAR-KÖTHE, Daniela a Friedrich KÖTHE. Slovinsko. 2. aktualiz. čes. vyd. Ostfildern: Mairdumont, 2006, 128 s. ISBN 3829762518. info
- RYCHNOVSKÝ, Boris. Zahraniční komplexní cvičení - Slovinsko. 2005. URL info
- MATYÁŠEK, Jiří a Vekoslav KEBE. Maketa Cerkniškega jezera. In Maketa Cerkniškega jezera. 1. vyd. Dolenje Jezero pri Cerknici: Vekoslav Kebe, 2004, s. 6-13. info
- MATYÁŠEK, Jiří. Obecné údaje o Slovinsku, hlavní město Lublaň. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU v Brně, 2004, s. 7-12. ISBN 80-210-3392-4. info
- MATYÁŠEK, Jiří. Slovinsko : cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 207 s. ISBN 8021033924. info
- MATYÁŠEK, Jiří a Matjaž PUC. Středozemská oblast - Škocjanské jeskyně, pobřeží Jaderského moře. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Mu v Brně, 2004, s. 101 - 113. ISBN 80-210-3392-4. info
- NĚMEC, Dušan. Slovinsko : kapesní průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, 194 s. ISBN 8072267787. info
- GALBRAITH, Kate. Jadranské pobřeží :Albánie, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Chorvatsko, Kosovo, Makedonie, Slovinsko, Srbsko. Vyd. 1. Praha: Svojtka a Vašut, 2001, 220 s. ISBN 80-7237-414-1. info
- HLOUŠEK, Vít. Republika Slovinsko. In Dančák, B. (ed.): Integrační pokusy ve středoevropském prostoru II. 1. vyd. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 1999, s. 183-206. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse v terénu, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti.
- Metody hodnocení
- přednášky, diskuse v terénu, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti. Předmět zakončen po splnění všech úkolů, které budou průběžně zadávány v terénu.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
v r. 2007 nebude předmět otevřen.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/Bi1BK_ZNTE