PdF:Bi2MP_BZZL Buněčné základy životních dějů - Informace o předmětu
Bi2MP_BZZL Buněčné základy životních dějů
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/0/2. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Marek David, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Marek David, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marek David, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2MP_BZZL/01: Čt 9:45–11:25 učebna 2, M. David
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto cyklu cvičení student -- pochopí a dokáže vysvětlit základní procesy, které se v živých systémech odehrávají na buněčné úrovni, tedy základy buněčné a molekulární biologie a genetiky. -- dokáže na vybraných příkladech názorně vysvětlit podstatu genetického kódu, jeho redundanci, univerzálnost, příčiny vzniku a důsledek genových (bodových) mutací -- podrobně popíše průběh exprese genetické informace, zejména transkripci a translaci -- vysvětlí nukleozomovou strukturu chromozomu -- popíše průběh buněčného cyklu a analyzuje význam jeho jednotlivých částí; pláže vztáhnout význam znalosti koncepce buněčného cyklu pro aplikovanou vědu a tím pro zdravý život člověka – léčení rakoviny, kmenové buňky, transplantace orgánů, farmakogenetiku. -- vysvětlí pojmy telomera, apoptóza, nekróza a význam těchto struktur a procesů pro stárnutí a smrt buňky (organizmu) -- je pochopí postavení buňky ve vícebuněčmém (lidském) organizmu, názorně vysvětlí proces příjmu a zpracování signálu buňkou, transport látek uvnitř i ven z buňky a funkci cytoskeletálních struktur v eularyontní buňce.
- Osnova
- Exprese genetické informace – modelové úlohy. Molekulární podstata genových, chromozomových a geonomových mutací. Novinky z molekulární genetiky: lidské geny pro sportovní výkonnost, pro vznik patologických závislostí pro vývoj obezity apod. Typy buněk a typy tkání. Buňka ve světelném a v elektronovém mikroskopu. Prohlídka a nákresy vybraných histologických preparátů. Fluorescenční mikroskopie - princip, využití. Přímá a nepřímá fluorescence. Imunofluorescence. Vizualizace mikrotubulů a aktinových mikrofilament metodami fluorescenční mikroskopie. Demonstrace chromozomálních aberací pomocí fluorescenčních metod. Typy komunikací buňka - virus. Buněčná nekróza, buněčná apoptóza. Osudy buněk ve vícebuněčném (lidském) organizmu. Ukázky praktického využití videa ve výuce na základní škole s cílem vyřešit některé vybrané jednodušší úlohy z cytologie.
- Literatura
- ROSYPAL, Stanislav, Jiří DOŠKAŘ, Roman PANTŮČEK, Jana KAILEROVÁ, Jiřina RELICHOVÁ, Vladislava RŮŽIČKOVÁ, Jan ŠMARDA, Jan ŠMARDA a Jiří ŠTĚPÁN. TERMINOLOGIE MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE. České odborné termíny, definice a anglické ekvivalenty. První vydání. Brno: Vydavatel Prof. RNDr. Stanislav Rosypal, DrSc. Vodova 80, 612 00 Brno, 2001, 300 s. ISBN 80-902562-3-6. URL info
- NEČAS, Oldřich, Augustin SVOBODA, Milan HEJTMÁNEK, Roman JANISCH, Miroslav ČERVINKA, Karel LENHART a Zdeněk KOLÁŘ. Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přepracované, v H+H 1. Jinočany: H+H, 2000, 554 s. ISBN 80-86022-46-3. info
- ALBERTS, Bruce. Základy buněčné biologie :úvod do molekulární biologie buňky. 1. vyd. Ústí nad Labem: Espero, 1999, xxvi, 630. ISBN 80-902906-0-4. info
- HEJTMÁNEK, Milan. Cvičení z biologie. 2. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 200, xiii. ISBN 80-210-0179-8. info
- Výukové metody
- V první části semestru studenti zpracují 50 modelových úloh a pokusů z oblasti buněčné a molekulární biologie a genetiky a genetiky – transkripce a translace genetické informace, replikace DNA, proces vzniku bodových mutací. Ve druhé části semestru se jedná o prohlížení vybraných histologických preparátů, fotografií buněk a vybraných částí výukových videoprogramů, které se týkají kapitol o struktuře a funkci různých typů buněk a tkání lidského těla.
- Metody hodnocení
- Kolokvium. Student vyplňuje písemný test skládající se z 50 otázek. Dosažení 35 otázek znamená úspěšné složení testu. Po zhodnocení testu následuje v plénu diskuse, ve které se zopakuje a znovu vysvetlí správné řešení jednotlivých zadaných otázek.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/Bi2MP_BZZL