RJ2BP_FCS2 Fonetická cvičení 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Irina Hobzová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dagmar Kyselová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2BP_FCS2/01: Út 12:30–13:15 učebna 62, I. Hobzová
RJ2BP_FCS2/02: Po 14:20–15:05 učebna 62, I. Hobzová
RJ2BP_FCS2/03: Čt 15:15–16:00 učebna 62, I. Hobzová
Předpoklady
Zvládnutí účiva předmětu RJ2BP_FCS1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Procvičování ruské intonace pomocí krátkých textů, procvičování výslovnosti prostřednictvím jednotlivých hlásek a básní. Opakování transkripce. Intonační konstrukce (IK-1 - IK-7).
Osnova
  • 1. Nácvik výslovnosti měkkých souhlásek. 2. IK - 1. Intonace oznamovací věty. 3. IK - 2. Doplňovací otázka. 4. IK - 3. Otázka zjišťovací. 5. Intonace věty rozvité a souvětí. 6. Intonace jednoúsekových a mnohoúsekových vět. 7. IK - 4. Otázka s výzvou, vyjádření údivu, výčet. 8. Intonace různých typů tázacích vět. 9. IK - 5. Intonační prostředky vyjádření stupňů kvality a množství.10. IK - 6. Vyjádení pozitivního vztahu k předmětu.11. IK - 7. Vyjádření negativního vztahu k předmětu.12. Transkripce věty.
Literatura
    povinná literatura
  • LÍZALOVÁ, L. Upražněnija po fonetike sovremennogo russkogo jazyka. Brno, 1991
    doporučená literatura
  • LEBEDEVA, Julija Georgijevna. Učites' govorit' pravil'no : (posobije po fonetike russkogo jazyka). Učebnoje izd. Moskva: Vysšaja škola, 1986, 110 s. info
  • BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. Moskva: Russkij jazyk, 1981. info
  • OLIVERIUS, Zdeněk F. Fonetika russkogo jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 161 s. info
  • ROMPORTL, Milan. Stručná fonetika ruštiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 175 s. info
    neurčeno
  • VYČICHLOVÁ, E. a kol. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 2. vyd. – Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. 107 s. 80-7043-310-8.
  • GORBAČEVIČ, K. Slovar trudnostej sovremennogo russkogo jazyka. Moskva : Izdatělstvo „Norint“, 2003. 512 s. 5-7711-0160-5.
  • Náhradní obsah: Náhradní obsah: I.L. Muchanov. Posobije po intonacii dlja inostrannych studntov-fililogov. Izd. Russkij jazyk. Moskva, 1989.
  • Procvičování ruské výslovnosti : http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=469
  • Procvičování ruského přízvuku: http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=75
  • LEBEDEVA, Julija Georgijevna. Zvuki, udarenije, intonacija : učebnoje posobije po fonetike russkogo jazyka dlja inostrancev. Moskva: Russkij jazyk, 1975. info
Výukové metody
Aktivní práce v semináři, plnění zadaných úkolů, doporučuje se čtení a poslech v ruském jazyce, nácvik správné výslovnosti.
Metody hodnocení
Povinná účast v semináři 80%.Zápočet se skládá z písemné a ústní části. Písemná část - test ( transkripce, intonační konstrukce).Ústní část - čtení krátkých textů, přednes básní. Hodnotí se správná výslovnost a intonace.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučuji každodenní čtení a poslech v ruštině. Jen takovým způsobem si zdokonalíte svou ruskou výslovnost a intonaci. To Vám pomůže ve studiu dalších předmětů, které jsou vyučovány v ruském jazyce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.