PdF:SA4BP_EPIP Epistemologie vyuč. (před.) - Informace o předmětu
SA4BP_EPIP Epistemologická východiska vyučování (přednáška)
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 16:10–16:55 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy a vychovatelů propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Po absolvování tohoto kurzu studenti budou schopni: - navázat kontakt s dětmi - pozorovat a analyzovat dětskou hru a učební procesy - zaznamenat a analyzovat rozhovor s dítětem na vybrané téma - s využitím nabídnuté teorie vysvětlit vybrané dětské kognitivní mechanismy - diagnostikovat dětské prekoncepce - vysvětlit význam konstruktivistických přístupů a autentického učení v primárním vzdělávání.
- Osnova
- 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru 4. Geneze pojetí času. 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. 8. Kritické myšlení. 9. Konstrukce učebních úloh, kladení otázek.
- Literatura
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Translated by František Jiránek. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
- HOLT, John Caldwell. Jak se děti učí. Translated by Stanislav Kostiha - Jiří Tůma. Vydání první. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 stran. ISBN 809016627X. info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
- THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy :mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 231 s. ISBN 80-7178-445-1. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Jak naučit žáky myslet. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 65 s. ISBN 8072900064. info
- JIRÁNEK, František. Pedagogická psychologie [Jiránek, 1997]. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1997, 164 s. ISBN 80-7194-081-X. info
- TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991, 65 s. ISBN 809010651X. info
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Přednáška. Typ ukončení: kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SA4BP_EPIP