PdF:SA4BP_TMRG Rozvoj gramotnosti (před.) - Informace o předmětu
SA4BP_TMRG Techniky a metodika rozvíjení počáteční gramotnosti (přednáška)
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: student definuje základní pojmy z procesu rozvíjení počáteční gramotnosti jako nezbytného východiska k dosažení funkční gramotnosti; vysvětlí teoretické principy pro koncipování činností směřujících k rozvíjení edukačních předpokladů a dovedností dítěte, které jsou nezbytné pro primární vzdělávání; vytvoří si základní kladný postoj k mluvené i písemné formě mateřského jazyka.
- Osnova
- 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole.
- 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti.
- 3. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady.
- 4. Rozvoj slovní zásoby.
- 5. Rozvoj mluveného projevu.
- 6. Rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
- 7. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin.
- 8. Význam rodiny pro rozvoj počáteční gramotnosti.
- 9. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při čtení a psaní.
- 10. Rozvoj grafomotoriky, příprava na psaní.
- 11. Předcházení nedostatkům a poruchám v prvopočátečním čtení a psaní.
- Literatura
- DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost : proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 88 s. ISBN 8070411155. info
- GAVORA, Peter a Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť : vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2003, 158 s. ISBN 8022318698. info
- HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
- Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse v hodině
- Metody hodnocení
- Typ ukončení: prezentace portfolia, zápočet
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SA4BP_TMRG