SP7MP_MSP1 Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 1

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 9:45–11:25 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je metodika matematiky. Specifické problémy výuky matematiky na 1. st. ZŠ a speciálních školách. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti z problematiky metodiky matematiky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základních škol.
Osnova
  • Poruchy vyplývající z obsahu učiva matematiky, z chápání abstraktních matematických pojmů, z metod práce, z nerespektování individuálních zvláštností žáků, projevy dyskalkulie, obsah učiva aritmetiky a geometrie na 1. st. ZŠ a speciálních škol, propedeutika některých témat napomáhajících chápání matematických pojmů (rozvoj funkčního myšlení, kombinačního myšlení, prvky statistiky, využití kalkulátorů).
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Matematika - učebnice pro 1. ročník zvláštní školy. Brno - Compacta. 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Průvodce učebnicí v matematice 1. ročníku zvláštní školy, metodická příručka. Brno: Compacta, 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Pracovní sešity I., II. Brno: Compacta, 1998
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a některé další obtíže v matematice. první. Praha: Portál, 2000, s. 27-38. ISBN 80-7178-389-7. info
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář (je nutná 80 % účast v seminářích), ukončení písemnou zkouškou.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017.