ZS1MP_PDP4 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 4

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět bude realizován blokově, součástí je asistentská práce s žáky v terénu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení ve výuce o přírodě a společnosti v základním vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět a vysvětlit: biologické hospodaření a permakultura, biologie pro „Zelenou školu“ aj. (na základě dalšího rozšíření gnozeologického základu z oblasti moderních biologických věd (pro potřeby výuky dle RVP ZV), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti.
- vytvořit skupinový projekt "Den Země".
- vytvořit seminární skupinovou práci "kalendář pro bio pěstování"
- vytvořit portfolio prací;
- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR.
Osnova
  • 1. Poznávání a pozorování organismů - fenologické proměny přírody: jaro, léto 2. Mezinárodní ekologické vzdělávací programy - Globe, Modré z nebe…měření, vyhodnocování výsledků, Den Země. 4. Zemědělství, genetické inženýrství, permakultura a valeologie 5. Založení, realizace a vyhodnocení vlastního agro-pokusu na principech biologického pěstování – skupinová seminární práce s žáky, osobní odpovědnost 6. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka 7. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách-pěstování jaro, léto 9. Využití botanických zahrad MU: “léčivé rostliny“
Literatura
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1
  • e-learningové texty v IS MU předmětu.
  • HEITZOVÁ, Halina,: Pokojové rostliny.Praha: Svojtka a Vašut, 1995, 239 s.,
  • REICHHOLF.J.: Žít a přežít v přírodě.Praha: Ikar. 2002, 221s., ISBN 80-249-0040-8
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Výukové metody
Bloková výuka v terénu na středisku "Kejbaly" a integrovaně na terénním cvičení v zahradě lékařské fakulty.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem.Podmínkou je aktivní účast na cvičení (80%), odevzdání skupinové seminární práce "Den Země"
Další komentáře
Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013.