PdF:Bi2MP_ZBEL Zoo. bezobratlých pro z.v. - Informace o předmětu
Bi2MP_ZBEL Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2MP_ZBEL/OS02: Čt 13:55–14:40 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2MP_ZBEL/OS03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- Bi2BP_ZZBP Zákl. zoologie bezobratlých
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení hlubších taxonomických znalostí spojených se znalostmi fylogenetických vztahů, znalostmi o bionomii, etologii, ekologii a rozšíření bezobratlých živočichů.
Studenti zvládnou poznávání a determinaci nejdůležitějších zástupců zejména naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla a s určovacími znaky; získané znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a v základech zoologie bezobratlých (2. ročník).
Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin; důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia; student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.
Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody; učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze. - Osnova
- 1. Prvoci (Protozoa): pozorování prvoků z mechu a humusu, pozorování živých prvoků ze senného nálevu, pozorování a zakreslení trvalých preparátů prvoků 2. Houbovci (Porifera): určování běžných druhů sladkovodních houbovců podle jehlic a gemulí, pozorování a zakreslení trvalých preparátů houbovců 3. Žahavci (Cnidaria): pozorování a zakreslení trvalých preparátů žahavců 4. Ploštěnci (Platyhelminthes): určování našich druhů ploštěnek, pozorování a zakreslení trvalých preparátů ploštěnců 5. Pseudocoelomata: vířníci (Rotifera), břichobrvky (Gastrotricha), vrtejši (Acanthocephala), hlístice (Nematoda), strunovci (Nematomorpha): mikroskopické pozorování vířníků a břichobrvek, mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pozorování a zakreslení trvalých preparátů hlístů 6. Měkkýši (Mollusca) I - plži (Gastropoda): poznávání a zakreslení ulit nejběžnějších druhů našich plžů a nejběžnějších druhů mořských plžů (Jaderské moře) 7. Měkkýši (Mollusca) II - mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): poznávání a zakreslení lastur našich mlžů a vybraných zástupců mořských mlžů a hlavonožců (Jaderské moře) 8. Kroužkovci (Annelida): poznávání a zakreslení vybraných zástupců našich máloštětinatců a pijavic a vybraných zástupců mořských mnohoštětinatců (Jaderské moře) 9. Členovci (Arthropoda) I - klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, poznávání hlavních zástupců klepítkatců 10. Korýši (Crustacea) I - nižší korýši (Entomostraca): pozorování a zakreslení trvalých preparátů nižších korýšů 11. Korýši (Crustacea) II - rakovci (Malacostraca): rozlišení jednotlivých řádů třídy lupenonožci (Branchiopoda), pozorování a zakreslení našich zástupců řádů stejnonožci (Isopoda) a různonožci (Amphipoda), poznávání hlavních zástupců desetinožců sladkovodních i mořských (Jaderské moře) 12. Stonožkovci (Myriapoda) + hmyz (Insecta) I: rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda), poznávání hlavních zástupců stonožkovců a hemimetabolního hmyzu 13. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) II - Holometabola: rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel, pozorování stavby jednotlivých typů hmyzích křídel, poznávání hlavních zástupců holometabolního hmyzu 14. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)
- Literatura
- ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
- BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info
- KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
- Výukové metody
- laboratorní cvičení - práce s biologickým materiálem podle pracovního listu
- Metody hodnocení
- Podmínkou k udělení zápočtu jsou (1.) aktivní účast studenta ve cvičení (100% docházka) a (2.) předložení vlastního kompletního pracovního sešitu (pracovní listy, vlastní kresby apod.).
- Informace učitele
- V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/Bi2MP_ZBEL