Bi2MP_ZBEL Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_ZBEL/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Bi2MP_ZBEL/01: St 11:10–11:55 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2MP_ZBEL/02: St 12:05–12:50 laboratoř 81, R. Vlk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen interpretovat (1) hlubší taxonomické znalosti spojené se znalostmi (2) fylogenetických vztahů; (3) znalostmi o bionomii a etologii; (4) ekologii a (5) rozšíření bezobratlých živočichů.
Ve cvičeních studenti zvládnou poznávání a determinaci nejdůležitějších zástupců zejména naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těl a s určovacími znaky. Získané znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a v základech zoologie bezobratlých (2. ročník Bc. studia).
Studenti zvládnou poznávání a determinaci nejdůležitějších zástupců zejména naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla a s určovacími znaky; získané znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a v základech zoologie bezobratlých (2. ročník).
Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin; důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia; student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.
Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody; učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
Osnova
  • 1. "Prvoci" (různé říše): pozorování prvoků z mechu a humusu, pozorování živých prvoků ze senného nálevu, pozorování a zakreslení trvalých preparátů prvoků
  • 2. Houbovci (Porifera): určování běžných druhů sladkovodních houbovců podle jehlic a gemulí, pozorování a zakreslení trvalých preparátů houbovců
  • 3. Žahavci (Cnidaria): pozorování a zakreslení trvalých preparátů žahavců
  • 4. Ploštěnci (Platyhelminthes) a břichobrvky (Gastrotricha): určování našich druhů ploštěnek, pozorování a zakreslení trvalých preparátů ploštěnců
  • 5. Vířníci (Rotifera) a vrtejši (Acanthocephala), hlístice (Nematoda) a strunovci (Nematomorpha): mikroskopické pozorování vířníků, mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pozorování a zakreslení trvalých preparátů hlístic a strunovců
  • 6. Členovci (Arthropoda) I – klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, poznávání hlavních zástupců klepítkatců; stonožkovci (Myriapoda) – rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda), poznávání hlavních zástupců stonožkovců
  • 7. Korýši (Crustacea): pozorování a zakreslení trvalých preparátů „nižších“ korýšů; rakovci (Malacostraca) – rozlišení jednotlivých řádů třídy lupenonožci (Branchiopoda), pozorování a zakreslení našich zástupců řádů stejnonožci (Isopoda) a různonožci (Amphipoda), poznávání hlavních zástupců desetinožců sladkovodních i mořských (Jaderské moře)
  • 8. Skrytočelistní (Entognatha) a hmyz (Insecta, =Ectognatha): mikroskopické pozorování chvostoskoků; poznávání hlavních zástupců hemimetabolního a holometabolního hmyzu, rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel
  • 9. Měkkýši (Mollusca) I – plži (Gastropoda): poznávání a zakreslení ulit nejběžnějších druhů našich plžů a nejběžnějších druhů mořských plžů (Jaderské moře)
  • 10. Měkkýši (Mollusca) II – mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): poznávání a zakreslení lastur našich mlžů a vybraných zástupců mořských mlžů a hlavonožců (Jaderské moře)
  • 11. Kroužkovci (Annelida): poznávání a zakreslení vybraných zástupců našich máloštětinatců a pijavic a vybraných zástupců mořských mnohoštětinatců (Jaderské moře)
  • 12. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře).
Literatura
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
  • HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 439 s. ISBN 9788020015693. info
  • BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info
  • KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
  • WALLACE, Robert L. a Walter Kingsley TAYLOR. Invertebrate zoology : a laboratory manual. 6th ed. San Francisco, Calif.: Pearson, 2003, x, 356. ISBN 0130429376. info
Výukové metody
laboratorní cvičení - práce s biologickým materiálem podle pracovního listu
Metody hodnocení
Podmínkou k udělení zápočtu jsou (1.) aktivní účast studenta ve cvičení a (2.) předložení vlastního kompletního pracovního sešitu (pracovní listy, vlastní kresby apod.).
Informace učitele
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017.