OP3BK_DPD1 Didaktika praktického vyučování 1 - D

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Děcký (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FY2RC_TF1 Teoretická fyzika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude žák schopen: - Definovat didaktiku praktického vyučování se zaměřením na dopravu jako vědní disciplínu. Vysvětlit její vztah k praktických činnostem na základní škole. - Objasnit vzdělávací soustavu didaktiky odborného výcviku v dopravních oborech. - Objasnit didaktické zásady, poučky a pravidla v aplikaci na výuku odborného výcviku. - Stanovit výukové cíle a obsah odborného výcviku.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • Problémové okruhy: 1. Úvod předmět, vznik, vývoj a struktura didaktiky PV. Didaktika dopravní výchovy. 2. Návaznost na koncepci pracovní výchovy na ZŠ. 3. Teoretická východiska didaktiky PV. 4. Vzdělávací soustava odborného výcviku v dopravních oborech. 5. Soustava učebních a studijních oborů. Zákony a vyhlášky platné pro zřizování, řízení a organizaci SOU a SOŠ - jejich aplikace. 6. Kvalifikace a specifické požadavky. 7. Problematika pedagogických cílů ve výuce odborného výcviku. Vymezování výcvikových a výchovných cílů. Aplikace v oblasti dopravní výchovy. 8. Základy učení senzomotorickým dovednostem. 9. Uplatňování jednotlivých didaktických zásad, pouček a pravidel v praktickém vyučování se zaměřením na dopravu a dopravní výchovu. 10. Obsah praktického vyučování. Diferenciace učiva, základní a rozšiřující učivo. Složky učiva a jejich funkce, členění pracovního procesu a didaktické členění obsahu učiva. Výběr učiva podle obsahu pracovní činnosti v oboru. Modernizace obsahu učiva. Koordinace učiva, mezipředmětové vztahy.
Literatura
  • PECINA, Josef a Pavel PECINA. Aspekty didaktiky dopravní výchovy v přírodovědném a technickém vzdělávání na druhém stupni ZŠ. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banska Bystrica: Univerzita Mateja Bella v Banskej Bystrici, 2008, 8 s. ISBN 978-80-8083-721-1. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz. problémové okruhy. O konkrétních podmínkách a průběhu zkoušky budou studenti informování na začátku semestru(první výuka).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014.