OP3BP_DDOS Didaktika odborných předmětů - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (pomocník)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OP3BP_DDOS/01: Út 12:05–12:50 budova C - učebna 8, P. Pecina
OP3BP_DDOS/02: Čt 11:10–11:55 budova C - učebna 8, P. Pecina
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: - Aplikovat teoretické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí ve výuce odborných předmětů. - Stanovit výukové cíle a učební obsah ve výuce odborných předmětů. - Definovat výukové metody, prostředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku odborných předmětů a zajistit podmínky pro její efektivní realizaci.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • Referáty studentů k následujícím tématům: 1. Význam a obsah didaktiky odborných předmětů. 2. Výukové cíle odborného vzdělávání. 3. Didaktické zásady ve výuce odborných předmětů. 4. Vyučovací metody používané ve výuce odborných předmětů. 5. Organizační formy vyučování v odborných předmětech. 6. Zařízení a vybavení středních odborných škol. 7. Informační technologie ve výuce odborných předmětů. 8. Tvořivost a vychova k tvůrčí činností v odborných předmětech. 9. Hodnocení žáků v odborných předmětech. 10. Plánování výchovně- vzdělávací práce ve střední odborné škole.
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NÚOV, 2008, 110 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
  • DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. 1. dotisk prvního vydání. Brno: Masarykova univerzita v brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. info
Výukové metody
Referáty studentů, diskuse, případové studie.
Metody hodnocení
Předmět je ukončem zápočtem. K udělení zápočtu je třeba splnit následující požadavky: - Účast na seminářích (povoleny max. dvě neúčasti). - Vypracování a přednesení referátu na téma, zadané vyučujícím. - Vypracování písemné přípravy na vyučování podle pokynů vyučujícího.
Informace učitele
CÍSAŘ, V.; ČERVENKA, J.; DRAHOVZAL, J.; KOLÁČEK, Š. Didaktika zemědělských předmětů. Praha: VŠZ, 1986. ČADÍLEK, M. Pedagogické minimum pro mistry technických oborů. Brno: CTI ČR,1999. DRAHOVZAL, J.; KILIÁN, O.; KOHOUTEK, R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, Edice pedagogické literatury, 1997. KROPÁČ, J. A KOL. Didaktika technických předmětů vybrané kapitoly. Olomouc: Universita palackého v olomouci, 2004. LOVEČEK, A.; ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů. Brno: 2005. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003. MOJŽÍŠEK, L. Didaktika.Teorie vzdělání a vyučování. Praha: SPN, 1998. MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství.Praha: PdF UK, 1996. SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.