PdF:SC4MK_SUVI Supervize v pom. profesích - Informace o předmětu
SC4MK_SUVI Supervize v pomáhajících profesích
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bohuslava Horská (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 6. 2. 12:05–15:35 učebna 30, So 12. 4. 12:05–15:35 učebna 37, Pá 23. 5. 12:05–17:25 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na úvod do sociální práce, který studenti absolvovali v průběhu bakalářského studia. Cílem předmětu je pochopení základních principů supervize jako přirozené součásti práce v pomáhajících profesích, osvojení teoretických východisek supervize a seznámení se s praktickými aspekty supervizního procesu včetně vybraných znalostí a dovedností. Předmět neposkytuje výcvik v supervizi, ale umožní kvalifikovaně zacházet se supervizí jako nástrojem kvality v pomáhajících profesích, ať v roli příjemce, zadavatele či v rámci kolegiální podpory.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu: Supervize jako nástroj zvyšování profesionální kompetence pracovníka v pomáhajících profesích a ochrana klienta. 2. Pomáhající profese; pracovník v pomáhající profesích – motivy pomáhání, rizika profese. 3. Pojem supervize, ohraničení supervize a odlišení od podobných disciplin. 4. Cíle supervize. 5. Klasifikace supervize dle jednotlivých kritérií. 6. Funkce supervize: Funkce podpůrná (restorativní), vzdělávací (formativní, rozvojová, funkce řídící (normativní, administrativní, kontrolní, dohlížecí). 7. Vývoj supervize v zahraničí a českých zemích. 8. Současné postavení supervize v pomáhajících profesích a sociálních službách, legislativní ukotvení; vzdělávání v supervizi. 9. Supervizní proces: Supervizní vztah, aktéři supervize: osoba supervidovaného, osoba supervizora. Pracovní spojenectví – vztah pracovní aliance. 10. Supervizní kontrakt. 11. Etické aspekty supervize. Rizika supervize; překážky kvalitní supervize. 12. Supervize jako učení; zrání supervize. Využití principů celoživotního učení v supervizi. Zavádění supervize v organizaci jako proces učení.
- Literatura
- Supervize v adiktologické praxi. Edited by Jiří Broža. Vydání 1. Praha: Triton, 2009, 156 stran. ISBN 9788073872090. info
- HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
- NEČASOVÁ, Mirka. Využití supervize v pomáhajících profesích na příkladu sociální práce. In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Konvoj, 2007, s. 165 - 169, 4 s. ISBN 978-80-7302-133-7. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 309 stran. ISBN 9788073673314. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
- Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
- KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
- KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
- HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2. info
- Standardy kvality sociálních služeb. Edited by Milena Johnová. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2002, 24 s. ISBN 80-86552-23-3. info
- Výukové metody
- přednáškový cyklus a cvičení, odborná diskuse, modelové situace
- Metody hodnocení
- Studenti zpracují seminární práce: 1. Reflexe: Supervize v práci pomáhajícího pracovníka – reflexe vlastní supervizní práce v roli supervidované/ho, nebo práce vybrané osoby v roli supervidované/ho – rozsah 1 – 2 strany Ukončení předmětu písemnou zkouškou: volné otázky k rozpesání (popřípadě zkouškou ústní)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SC4MK_SUVI