SP_PRPS Příprava a realizace workshopů v oblasti surdopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je vyučován v rámci studijního programu - Speciální pedagogika a Speciální pedagogika - komunikační techniky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 21 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V tomto předmětu studenti získají a prohloubí teoretické i praktické znalosti v oblasti surdopedie (na základě absolvování předchozích povinných seminářů souvisejících se studiem oboru Speciální pedagogik a Speciální pedagogika – komunikační techniky). Konkrétně se bude jednat o znalosti týkající se péče o jedince se sluchovým postižením, výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením, komunikačních forem jedinců se sluchovým postižením a o jejich využívání; studenti budou znát základní pravidla a principy pro komunikaci s osobami se sluchovým postižením; studenti by měli být schopni s porozuměním vnímat a aktivně používat prstovou abecedu jednoruční a dvouruční; studenti budou schopni komunikovat prostřednictvím znakového jazyka s neslyšícím člověkem v základních situacích; studenti pochopí význam a potřebu odezírání u osob se sluchovým postižení a uvědomí si jeho obtížnost; studenti budou informováni o problematice recepce psaného textu u neslyšících; studenti se seznámí s možnostmi úprav textů pro čtenáře se sluchovým postižením; studenti se seznámí se specifiky práce a komunikace s dítětem či žákem se sluchovým postižením v běžném školském zařízení.
Osnova
  • Terminologické vymezení oboru surdopedie, zásady správné komunikace s jedincem se sluchovým postižením v různých situacích, a to jak bez přítomnosti tlumočníka, tak za přítomnosti tlumočníka znakového jazyka, praktická výuka komunikačních systémů osob se sluchovým postižením, výchova a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením, podmínky inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, základní pravidla pro komunikaci s dítětem vzdělávaným v běžném školském zařízení, sociální inkluze.
Výukové metody
Teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, diskuse, příprava a realizace projektů, konzultace obsahu projektů.
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen kolokviem, prezentací realizovaných projektů, jejich analýzou a zhodnocením všemi zúčastněnými.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Pro studenty, kteří si vybrali specializaci "surdopedie" nebo "komunikace osob se sluchovým postižením".

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SP_PRPS