UPV_0013 Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 9:20–11:00 učebna 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle tohoto vyučovacího předmětu: - získat poznatky ze srovnávací pedagogiky, které povedou k jejímu vnímání jako jedné z důležitých edukačních věd - porozumět problematice srovnávací pedagogiky a umět definovat její předmět - chápat moderní srovnávací pedagogiku také jako oblast výzkumných aktivit zaměřených na analýzu a vyhodnocování poznatků o vzdělávání v různých zemích - dle možnosti si zvolit srovnávací pedagogiku jako základ pro bakalářskou práci.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu Komparativní pedagogika 2. Metodologické otázky, návaznosti na studovaný obor 3. Struktura školských systémů (ISCED) 4. ISCED 3 a ISCED 4 5. ISCED 5 a ISCED 6 6. Vzdělávání dospělých a DiV 7. Bílé knihy a právní dokumentace 8. Vzdělávání a sociální stratifikace 9. Alternativní školy 10. Interkulturní faktory ve vzdělávání 11. Kurikulum v mezinárodním pohledu 12. Správa a řízení škol v mezinárodní perspektivě 13. Komparace vybraných oblastí vzdělávání 14. Doplňující témata
Literatura
    povinná literatura
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
  • PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 263 s. ISBN 8073671557. info
    doporučená literatura
  • Mark Bray. Comparative Education: Continuing Traditions, New Challenges, and ... 2003.
  • Robert F. Arnove, Carlos Alberto Torres. Comparative education: the dialectic of the global and the local. 2007
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 3. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2009, 72 s. ISBN 9788086723686. info
  • LUDWIG, Harald. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou : (praxe reformně pedagogické koncepce). Translated by Karel Rýdl. Vyd. 2. Praha [sic?]: Univerzita Pardubice, 2008, 104 s. ISBN 9788073950491. info
  • Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Edited by Karel Rýdl. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2007, 199 s. ISBN 9788073950040. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Srovnávací pedagogika : vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, 325 s. ISBN 8072902695. info
  • RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-85866-87-0. info
  • RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • RÝDL, Karel. Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. 1. vyd. Praha, 1993, 237 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
    neurčeno
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na americkou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
Výukové metody
1. Přednáška 2. Beseda se zahraničním odborníkem o tamním školském systému 2. Seminární práce
Metody hodnocení
Předmět bude ukončený zápočtem,který proběhne prostřednictvím písemného testu. K úspěšnému absolvování testu je třeba dosáhnout v něm více, než 40 % z celkového počtu bodů za správné odpovědi. Vyžaduje se zároveň aktivní účast na přednášce, to znamená pozorně poslouchat výklad učitele, dávat správné odpovědi na orientační otázky kladené učitelem apod., přemýšlet nad tématem, které je vysvětlováno a nerušit průběh výuky jinými záležitostmi, které se studovaným tématem nesouvisejí). Dále musí následovat také aktivní práce po této přednášce (vypůjčování a intenzívní studium české i jinojazyčné odborné literatury a časopisů, studium elektronických textů, konzultování nejasností s učitelem, malé průzkumy v edukačním terénu, účast na konferencích a odborných seminářích, které pořádá katedra, fakulta apod. atp.), které se více nebo méně týkají studovaného předmětu, aktivní vystupování s referáty na těchto akcích. Žádoucí jsou také pobyty studentů v zahraničí, za účelem získávání zajímavých a důležitých zkušeností z oboru a z tohoto předmětu.
Informace učitele
Doporučené předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast ve výuce v průběhu semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.