PdF:UPV_0031 Didaktika odborných předmětů - Informace o předmětu
UPV_0031 Didaktika odborných předmětů
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalost základů obecné pedagogiky a didaktiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - Aplikovat teoretické poznatky pedagogických a psychologických zákonitostí ve výuce odborných předmětů. - Stanovit výukové cíle a učební obsah ve výuce odborných předmětů. - Definovat výukové metody, prostředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku odborných předmětů a zajistit podmínky pro její efektivní realizaci.
- Osnova
- Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
- 1. Teorie vyučování odborných předmětů 2. Etapy vyučovacího procesu 3. Vztah mezi teorií a praxí při výuce odborných předmětů. 4. Uplatňování didaktických zásad ve výuce odborných předmětů. 5. Vyučovací metody využívané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. 6. Organizační formy vyučování podle -způsobu organizace -plánování výchovně vzdělávací práce ve střední odborné škole 7. Didaktická technika a učební pomůcky používané při výuce odborných předmětů 8. Osobnost učitele odborných předmětů 9. Problémy přechodu žáků ze základní školy na střední odbornou školu
- Literatura
- ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
- KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
- DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 8085931354. info
- ČADÍLEK, Miroslav a Pavel PECINA. Teorie a praxe tvorby školních vzdělávacích programů. Praha: NÚOV, 2008, 110 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce: 1. Didaktika odborných předmětů - význam a obsah. 2. Vyučovací proces - charakteristika, podstata, teoretické základy,didaktická klasifikace učiva, etapy vyučovacího procesu. 3. Didaktické principy (zásady) ve výuce odborných předmětů. 4. Výukové metody ve výuce odborných předmětů- pojem, klasifikace, volba vyučovacích metod. 5. Metody slovní, metody názorně demonstrační, metody praktické. 6. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků v odborném vzdělávání, problémové metody výuky. 7. Organizační formy výučování v odborných předmětech. 8. Plánování práce ve střední odborné škole. 9. Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. 10. Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce odborných předmětů. 11. Učitel odborných předmětů. 12. Přechod žáků ze základní školy na střední školu. 13. Organizace závěrečných a maturitních zkoušek.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/UPV_0031