VVM_VPx2 Učitelská praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gumulec (cvičící)
Mgr. Radka Vejrychová (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student již absolvoval učitelskou praxi v instituci zabývající se výukou výtvarné výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Učitelská praxe studentovi umožní hlubší pochopení fungování základních a středních škol v rámci výuky výtvarné výchovy. Zkušenosti, které student získá absolvováním předmětu, budou užitečné pro jeho vlastní praxi. Student pod vedením supervizora připraví, zrealizuje a zhodnotí výstup ve vyučovací jednotce. Dalšími cíli předmětu jsou: • rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, • propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • individuální plánování a realizace výuky výtvarné výchovy • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • • výtvarné činnosti vykonávané v rámci výtvarné výchovy na základních školách, základních uměleckých a středních školách ( popř. středních odborných školách) • vedení pedagogického deníku formou powerpointové prezentace • náslechy (10 hodin), vlastní výuka (10 hodin) Výuka probíhá po dobu celého semestru, vždy dva dny v týdnu.
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1995, 87 s. ISBN 808580848X. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
Výukové metody
hospitace, individuální reflexe
Metody hodnocení
• pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odprezentování pedagogického deníku formou powerpointové prezentace • reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/kvv/cz/praxe/vyukova-praxe
Veškeré další požadavky a kontakty na vyučující najdete na uvedené webové adrese.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.