VY3DC_UMVY Úvod do metodik výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Karolína Křížová (přednášející)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (přednášející)
Mgr. Radka Pavlíčková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 17. 5. 8:25–11:55 učebna 35, So 24. 5. 15:45–19:15 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět teoretickým vědomostem o pohybové aktivitě jako nezbytné součásti zdravého životního stylu a aplikovat uvedené teorie v praxi. Poznatky zahrnují teorii tělesné výchovy, teorii pohybového zatěžování, zdravotně orientované zdatnosti, motorického učení a pohybových aktivit vhodných pro zdravou i zdravotně oslabenou populaci. Cílem předmětu je získání základních vědomostí o tvořivé dramatice jako esteticko-výchovném předmětu, jenž se zabývá osobnostně sociálním učením a učením divadelním dovednostem.Studenti budou seznámeni s obsahem a metodami Dv, v nichž se prolínají poznatky a principy především z oborů dramatických umění, pedagogiky a psychologie.
Osnova
  • Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii. Nástin vývoje sportu a pohybových aktivit. Základní pojmy z oblasti sportu a pohybových aktivit. Zdravotně orientované pojetí pohybové činnosti. Cíle pohybové aktivity a jejich koncipování. Nové pojetí řídící činnosti pedagoga. Bezpečnost cvičebního prostředí. Motorické učení a faktory ovlivňující jeho proces. Záměrné sociální učení při pohybových aktivitách. Stavba cvičební jednotky. Pohybové zatěžování a zdravotně orientovaná zdatnost. Metabolismus při pohybové činnosti. Didaktické metody a formy pohybových aktivit. Netradiční pohybové aktivity. Pohybová činnost zdravotně oslabených. Příprava pedagoga na organizaci a řízení pohybových aktivit. 1. Historie školského divadla. 2. Kořeny tvořivé dramatiky. 3. tvořivá dramatika dnes. 4. Pedagogicko-psychologická východiska tvořivé dramatiky. 5. Hodnoty a cíle tvořivé dramatiky. 6. Strukturované drama. 7. Techniky strukturování. 8. Systémy průpravných her a cvičení. 9. Hry a cvičení.
Literatura
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
  • Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000, 111 s.
  • NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 46 s. ISBN 80-210-2642-1. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007, 223 stran. ISBN 9788073310899. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • DELONGOVÁ, Jindra, Dana SVOZILOVÁ a Silva MACKOVÁ. Vezměte do ruky knihu :dětská literatura jako inspirace pro dramatickou hru s dětmi. 2. rozš. vyd. Brno: Mravenec, 1993, 74 s. ISBN 80-900804-7-2. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
Výukové metody
Konzultace, teoretická příprava.
Metody hodnocení
Konzultace jsou ukončeny zápočtem za aktivní účast.
Informace učitele
Na teoretickou výuku navazuje praktická část.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.